Waarom wordt er geadviseerd eieren koel te bewaren, maar staan ze in de supermarkt juist niet in de koeling?

3 jaar geleden
1.1K
SentWierda
3 jaar geleden
Zeker vijf keer eerder is op Goede Vraag een soortgelijke vraag gesteld. Daar ga ik niet allemaal links naar geven.
SentWierda
3 jaar geleden
Eieren zijn het lekkerst tot 21 dagen na de leg.
Supermarkten mogen eieren verkopen tot 21 dagen na de leg. Na de 21ste dag worden de eieren vernietigd door de supermarkt.
Koop je in de supermarkt een doosje eieren met 10 stuks 20 dagen na de leg, zorg er dan voor dat je alle eieren opeet of verbruikt binnen een dag.
Of nog beter: koop dagverse eieren bij een boer en je kunt weken vooruit.

Het beste antwoord

De schaal beschermt het ei tegen invloeden van buitenaf, zoals vocht en vuil. Zo beschermt het zich tegen schadelijke bacteriën. Als het ei vochtig wordt, kunnen schadelijke bacteriën er sneller groeien. Als de eieren in de winkel in de koeling zouden staan, en je neemt het vervolgens in een boodschappentas mee naar huis, dan treedt er, door het temperatuurverschil, condensvorming op. Door de eieren in de supermarkt buiten de koeling te bewaren treedt er minder condensvorming op. De eieren blijven dan langer goed. Daarom wordt de temperatuur vanaf het moment dat de kip het ei legt totdat het in de winkel ligt ook zoveel mogelijk gelijk gehouden.
SimonV
3 jaar geleden
SentWierda
3 jaar geleden
Het antwoord is niet volledig: er zijn ook supermarkten waar eieren wel in de koeling liggen. Bijvoorbeeld bij mijn nabije Jumbo.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ Plus, De Britse krant The Daily Mail heeft in de proef op de som genomen om na te gaan of eieren daadwerkelijk slechter worden als je ze niet in de koelkast bewaart. Daarvoor stuurden ze twee dozen eieren naar een voedingslaboratorium. Daar werden de doosjes twee weken bewaard, eentje op kamertemperatuur en de andere in de koelkast. De eieren werden tijdens die twee weken meerdere keren getest op schadelijke bacteriën zoals salmonella, listeria en E.coli. Wat bleek? Er was geen verschil op te merken tussen de twee doosjes eieren, allemaal waren ze bacterievrij.
Er zijn valide argumenten om eieren in Nederland, zeker in de supermarkten, niet in de koeling of in de koelkast te bewaren. Wat een enkele supermarkt doet is niet maatgevend.
De voedsel-bewaar-adviezen in Amerika verschillen per Staat.
https://www.ad.nl/koken-en-eten/waar-kun-je-je-eieren-beter-bewaren-in-of-buiten-de-koelkast-br~a8665a3e/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F
SentWierda
3 jaar geleden
Twee aanvullingen op de reactie van JoanDArc.
1. Het artikel in de Daily Mail dateert uit september 2013.
2. Volgens Texaans onderzoek (ook 2013) is de ideale temperatuur voor lang bewaren van eieren tussen 0,6 en 2,2 graden (dus kouder dan de 4-7 graden in de koelkast). En er zijn geluiden in de VS die stellen dat je eieren kunt weggooien als ze langer dan twee uur buiten de koelkast zijn.
Bron: Het Laatste Nieuws, 16 september 2013.
https://www.hln.be/nina/nina-kookt/hoe-moet-het-nu-eieren-bewaren-in-of-buiten-de-koelkast~8253e88/
LeonardN
3 jaar geleden
+plus @SentWierda Toch is het advies (ook in BE) aan supermarkten om de eieren niet te koelen:
http://www.afsca.be/onzevoeding/eieren/temperatuur/
"
Om temperatuurschommelingen te vermijden raden wij de supermarkten aan eieren niet in de koeling te bewaren. Door die temperatuurschommelingen zou er immers condens op de eischaal kunnen ontstaan waardoor bacteriën er zich gemakkelijker op kunnen ontwikkelen en door de poreuze schaal het ei kunnen binnendringen. Daarom worden eieren niet in de koelkast bewaard in het verkoopscircuit.
"
Je zou je dus af kunnen vragen waarom jouw supermarkt zich niet aan dat advies houdt. Geen plaats meer dus volgende reactie:
LeonardN
3 jaar geleden
https://www.nvwa.nl/binaries/nvwa/documenten/consument/eten-drinken-roken/pluimvee/risicobeoordelingen/bijlages-bij-advies-risicos-eierketen/bijlages-bij-advies-risicos-eierketen.pdf Om deze manier van besmetting zo veel mogelijk te voorkomen, geldt in de EU dat
consumptie-eieren tot aan de verkoop aan de eindconsument schoon en droog moeten zijn en ze in
principe bij een bij voorkeur constante temperatuur (boven 5 °C) moeten worden opgeslagen en
vervoerd. Door deze hygiënemaatregelen worden sterke temperatuurschommelingen voorkomen
en daarmee de kans dat gedurende de bewaartijd pathogenen het ei binnendringen.