Een kiwi smaakt soms een beetje vies als hij te rijp is. Mag je hem dan nog wel opeten? En hoe komt het dat hij zo raar smaakt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik zo'n kiwi heb gooi ik hem in de blender. Nog wat ander fruit erbij, een scheut sinaasappelsap en je hoeft niks weg te gooien en krijg toch je vitamientjes binnen.

Antwoorden (3)

Dan gaan de zaden die in de kiwi zitten bijna rijpen. Als iets niet meer smaakt, moet je het niet meer eten. Dat geeft aan dat het niet meer goed voor je is. Gewoon een natuurlijk signaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een rare min, van mij krijg je een dikke plus :-)
Het zijn vooral esters die de geur en smaak van de kiwi bepalen. Die luisteren naar moeilijke namen zoals methyl-butanoaat en ethyl-butanoaat, weet Maarten Hertog, fruitonderzoeker aan de KU Leuven. Esters zijn organische stoffen die het aroma bepalen van veel fruit en groenten. Ze komen veelvuldig voor in de natuur, en worden gebruikt als geurstoffen, maar ook als oplosmiddel in vernis en verf. Hoewel niet helemaal duidelijk is welke stof precies de kenmerkende chemische smaak van overrijpe kiwi's veroorzaakt, zijn de wetenschappers ervan overtuigd dat er geen vergiftigingsgevaar is.
Om te voorkomen dat kiwi's te snel rijp worden leg je ze best niet bij ander fruit zoals appels of bananen. Die produceren namelijk veel ethyleen, een gas dat de rijping bevordert, ook bij kiwi's.
Amadea
13 jaar geleden
Overrrijp fruit, dus ook kiwi's, gaan gisten, dat kan je bij kiwi/s goed zien, want dan gaan ze bol staan, er komt spanning op de schil.
Opeten van overrijp fruit kan geen enkel kwaad, alleen krijg je wat alcohol naar binnen.
Overrijpe peren en appels gaan ook gisten, hier komen vaak wespen op af, die er dronken van kunnen worden en daardoor de weg kwijt raken en sneller steken.
Ook vlinders, zoals de atalanta en de dagpauwoog zijn gek op overrijp fruit.