Patatje in de airfryer maken - is het dan nog steeds junkfood?

gezien dat een airfryer zonder vet werkt, en de hoeveelheid vet die dan in diepvries patat zit uit de supermarkt maar heel miniscuul is, is een patatje bereidt in de airfryer dan nog steeds junkfood ? het patatje is dan voor minstens 80-90% aardappel.

junkfood (google):
Junkfood is ongezond voedsel met veel calorieën uit suiker of vet, met weinig voedingsvezels, eiwitten, vitamines, mineralen of andere belangrijke vormen van voedingswaarde. Precieze definities verschillen per doel en in de tijd.

LeonardN
3 jaar geleden
Je vraag is niet zo sterk.
Je geeft zelf al een soort aan dat junkfood een lastig begrip is.
Waarom stel je niet gewoon de vraag: Bevat patat uit een airfryer minder vet dan patat uit de frituurpan? Dan kan je een objectief antwoord krijgen: (LET OP IK WEET NIET OF HET ANTWOORD van die site KLOPT, maar de vraag geeft iig mogelijkheid tot objectiviteit.)
https://www.arendse.nl/de-airfryer-gezond-of-niet/#:~:text=Ja.,minder%20dan%20de%20traditionele%20frituurpan.
Is een aifryer gezonder dan een frituurpan?
Ja. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat je een stuk minder vet binnenkrijgt wanneer friet in een airfryer wordt klaargemaakt. Het onderzoek laat zien dat er maar liefst 70 procent minder vet wordt gebruikt voor de bereiding. Dit komt neer op 45 kcal per 100 gram minder dan de traditionele frituurpan.
=== Ik zou niet eens weten of patat uit de frituurpan (met "goede" olie) per se junkfood is.
tinus1969
3 jaar geleden
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is vet volgens recente inzichten niet ongezond.
LeonardN
3 jaar geleden
Ah, inderdaad was het niet mijn bedoeling het idee te geven dat vet ongezond is, de website stelt dat wel.
Het ging mij juist om een objectieve vraag/antwoord.
Meer/minder vet is objectief.
Of dat wel of niet gezonder is zal meer aan de situatie liggen.

Antwoorden (2)

Dat patatje is reeds voorgebakken in olie. Het is met behulp van die olie waarin het frietje uiteindelijk gaar wordt. Er blijft dus óók met gebruik van de airfryer een hele hoop ongezond vet in je patatje achter (zij het minder dan wanneer het in de frituur afgebakken is)

Het blijft daarom 'junkfood' !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Kan iemand die (momenteel) 2 minnen onderbouwen ? Ik begrijp ze oprecht niet.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
C+ @Ozewiezewozewieze ...
Reclame laat wel vaker iets weg.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Oze, van mij geen min. Vind ik dom gedoe.
Maar, je kunt ook zelfgemaakte patat maken uit de airfryer. Een druppel olie is dan afdoende.
Ik doe dat zelf vaak met een zoete aardappel.
Wellicht geeft dit mensen weer een reden om te minnen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Plus van mij!
LeonardN
3 jaar geleden
Ik heb geen min gegeven en hoop ook op de uitleg van de minnaars. Waar wellicht het punt zit, is de uitspraak dat het daarom junkfood blijft, maar dat niet echt cijfermatig aantoont.
Laten we wat cijfers pakken, dat praat makkelijker imo https://bit.ly/3fqdnV1
Patat (ik neem aan dat hier frituurbereiding bedoeld wordt)
Vet=16 g
VV=9,5 g
EOV=0,0 g
MOV=6,0 g https://bit.ly/33orfwu
Patat uit de oven (gelijk aan airfryer lijkt me)
Vet=7,8 g
VV=3,2 g
EOV=2,1 g
MOV=1,8 g https://bit.ly/3fsyp5g
Aardappelen gebakken
Vet=5,5 g
VV=2,5 g
EOV=0,8 g
MOV=1,6 g Friet uit de oven/airfryer lijkt dus veel meer te zitten richting gebakken aardappelen dan frituurfriet zeker als je kijkt naar verzadigd vet, welke zover ik het begrijp altijd als de boosdoener wordt gezien. Als je het dus tot zover met me eens bent/de getallen kloppen, moeten we dan ook zover gaan gebakken aardappelen als junkfood te bestempelen?! Of waar zit de grens? Of hoe bepalen we die?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Ik probeer mijn antwoorden altijd simpel en begrijpelijk te houden. Door teveel details en definities en uitzonderingen gaat de basis van de boodschap vaak verloren. Dat is inherent aan deze site. GV geeft slechts weinig tekstruimte, geen tekstopmaak en 1 los plaatje om een antwoord te formuleren. Dat is gewoon te beperkt voor een compleet verhaal.
Toch moet ik me in de reakties (tot in den diepte) vaak verantwoorden voor juist DIE zaken.
Dat mag ! Ieder kan daar op zijn manier tegenaan kijken en soms komt er zo ook meer waardevolle informatie boven, maar over het algemeen ontstaat er vaak een enorme discussie over de minder belangrijke zaken. (wordt vervolgd in de volgende reaktie)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Ik denk niet dat dat een verbetering is:
Ja, de term 'junkfood' ontbeert een definitie, maar elk weldenkend mens heeft er wel een beeld bij.
Ja, de airfryer is gezonder dan de frituurpan vol met onverzadigde oliën (dat schrijf ik ook !), en er bestaat ook (relatief) gezond vet waarin je kan frituren. Maar kijk eens naar de praktijk. Veruit de meeste mensen kopen een snack of een zak voorgebakken patat in de supermarkt en mikken dat in de airfryer.
Die gaan niet zelf met een druppeltje olie de aardappeltjes op een lagere temperatuur voorbakken, af laten koelen en dan weer op een hogere temperatuur afbakken. Het blijft een feit, rubbisch in is rubisch out
Als je junkfood in de airfryer gooit, dan komt het echt niet plots als gezond uit. Is het dan echt zinvol om definities aan te gaan leggen, of gaan discucieren over de keren dat iemand wél iets gezond in de airfryer gestopt heeft ? Dat is volgens mij niet het kader waarin de vraag bedoeld en gesteld is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
rubbisch in is rubisch out
moet zijn
rubbish in is rubbish out
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Dit gaat off-topic... ik stuur je een privé bericht.
LeonardN
3 jaar geleden
Het probleem blijft dat je antwoord uiteindelijk niet falsifieerbaar is, er is bij wijze van, geen enkel argument, niet cijfermatig, niet gevoelsmatig wat ik zou kunnen voeren om aan te tonen dat je antwoord niet klopt (of wel klopt). En dat geldt evenzo voor het tegengestelde antwoord. Je antwoord is daarom een illusie, je zegt iets, denkt iets te zeggen, maar uiteindelijk kan een ander net zo makkelijk het tegenovergestelde beweren. "Het blijft een feit, rubbisch in is rubisch out"
"Is het dan echt zinvol om definities aan te gaan leggen,"?
Ja, essentieel zelfs. Dit is een logicaprobleem in de premisse.
Als het "rubbish in" is, dan zal je inderdaad "rubbish out" krijgen. (valide argument)
Maar ik zie nog geen bewijs van de eerste premisse.
Maw kan je aantonen dat een zak ongebakken patat al "rubbish" is.
Zodra je dat kan aantonen zijn we er gelijk.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Lees erin wat je er in wil lezen:
https://dietistbalanza.nl/feit-of-fabel-is-eten-uit-de-airfryer-gezond/
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+plus
http://www.food-info.net/nl/qa/qa-wi32.htm
Zoals google ook vermeldt, Junkfood is ongezond.
Het bevat soms veel zout wat slecht is voor de nieren. Een persoon mag dagelijks maar 6gram hebben maximaal.
Het bevat soms veel verzadigd vet wat je aderen dicht kan laten slibben wat op zijn beurt kan resulteren op een hartinfarct of herseninfarct.
Het bevat soms veel suiker wat de kans op diabetes vergroot.
Het bevat soms weinig vezels. Een gebrek aan vezels zorgt voor obstipatie/Constipatie.
junkfood is gewoon eten waar je fysiek op achteruit kan gaan.

Als je zelf aardappelen schilt en een frietvorm geeft,
De airfryer in gooit, Voorzicht bent met zout, Zie ik er geen junkfood in.
Aardappelen bevatten vezels, Er zitten een aantal vitamines en mineralen in,
Je zou het zelfs kunnen frituren in plantaardige olie wat voornamelijk onverzadigd vet is.
Dit vet zit zelfs in de schijf van 5 van het voedingscentrum.
Ik weet alleen niet tot hoeverre de vitamines en mineralen in de aardappel blijven zitten bij het airfryen of frituren, Maar omdat er in water oplosbare vitamines inzitten gaat er sowieso ook wat bij koken verloren.
Diepvriespatat is zoals gezegd soms voorgebakken in verzadigd vet wat het ongezondere vet is. Het valt niet echt op dat het voorgebakken is. Daarom is het soms handig om even naar het etiket te kijken. Zo kun je zelf bepalen of iets junkfood is of niet.
Toegevoegd op 07 september 2020 14:07: tekst