Worden soepen en sauzen steeds zouter gemaakt?

Het lijkt wel of deze kant en klaar producten steeds zouter worden. Ik eet ze niet vaak maar steeds minder omdat het zout zo overheerst dat het bijna niet meer te eten is.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ter verduidelijking. Dat deze producten ongezond veel zout bevatten is me bekend. Het valt me op dat ze toch nog steeds zouter worden gemaakt. Dus elk jaar wat zouter.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

Ja, zeker in bewerkte etenswaren zit veel zout. Pizza’s, kant-en-klaarmaaltijden, snacks, soepen en sauzen zijn erg hartig. De consument weet niet dat hij te veel zout binnenkrijgt. Het meeste – 75 procent – wordt aan voedingsmiddelen toegevoegd....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het Ministerie van Volksgezondheid maakt zich hier ook zorgen over. Op de site van het Voedingscentrum staat:

We krijgen het meeste zout (ongeveer 70 procent) binnen door industrieel bereide of bewerkte voedingsmiddelen. Zo zit in kant-en-klaarmaaltijden vaak veel zout, maar ook in brood, vlees(waren), soepen en kaas. Het ministerie van VWS wil het zoutgehalte in deze en andere industrieel bereide of bewerkte voedingsmiddelen met 30 procent terugbrengen. Het ministerie van VWS maakt hierover afspraken met de producenten. Het streven is om de zoutconsumptie in kleine stappen te verlagen. Zo kunnen we langzaam maar zeker wennen aan een minder zoute smaak.
Kijk voor meer informatie op onderstaande website van het Voedingscentrum.

(td)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt dat er veel zout in soepen en sauzen zit, maar niet meer dan voorheen. Kan het zijn dat je zelf bent gaan minderen met zout of er bewust op bent gaan letten waardoor het lijkt alsof er meer zout in zit?
Hetzelfde geld voor suiker; probeer eens twee week lang geen suiker te eten en drink dan een kopje thee met 1 suikerklontje. Ik garandeer je dat het mierzoet zal zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen zout maar ook smaakversterkers kunnen je eten zouter doen lijken, en de wereld consumptie van de chinese smaakversterker vetsin (natriumglutaminaat/sodium glutaminaat/E621) is enorm toegenomen.
Probeer maar eens kant en klaar eten en soepblokjes ed. te vinden waar die rommel niet in zit.

Reden is simpel, dit spul is goedkoper dan de anders benodigde extra kruiden voor hetzelfde effect.
Het eten lijkt dus ook door deze toevoeging zouter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik vind sauzen en soepen ook steeds zouter smaken en heb al meerdere keren gelezen en gehoord dat er veel te veel zout wordt toegevoegd.
Dat is heel ongezond. Vooral voor hartpatienten (hoge bloeddruk) en voor jonge kinderen. Bovendien verpest het je smaakpapillen en maakt het dat je andere smaken veel minder prtoeft. (kruiden)
Het is onzinnig en onnodig. Wie iets te flauw vindt, kan zelf extra zout toevoegen. Andersom kan niet.
Als je (al kokend) een gerecht te zout vindt, door toevoeging van een te zout supplement, kun je een aardappel mee laten koken. Daar trekt een deel van het zout in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou de verpakkingen door de jaren heen moeten vergelijken om te weten of het echt steeds zouter wordt. De smaken worden tegenwoordig wel sneller "vernieuwd" dan vroeger, en nieuwer zou ook zouter kunnen zijn, dat weet ik niet.

Wat kan verklaren dat jij het steeds zouter vind, is als je zelf steeds minder zout gebruikt. Mijn ervaring is, dat zout went. Als je alles te zout eet, lust je het zonder zout niet, als je gewend bent zonder zout te eten, is een klein beetje zout soms al te veel. Zowel te-zout als zout-arm eten is te leren... maar dan moet je inderdaad niet die instant-pakjes voer gebruiken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In nederland houdt Appie H rekening met te veel zout toevoegen.
er zit een soort code op producten die gezond zijn.
zouden ze in Suriname ook moeten doen