Neemt mijn lichaam de voedingsstoffen uit eten beter op als ik met aandacht eet?

Bij het eten ben ik bijna altijd tv aan het kijken. Ik heb gelezen dat ik sneller verzadigd ben als ik me met aandacht op het eten richt. Maar ik wil juist zoveel mogelijk eten omdat ik wil aankomen. Neemt mijn lichaam de voedingsstoffen uit mijn eten beter op als ik met aandacht eet?

3 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
3 jaar geleden
Als je wilt aankomen, kun je proberen op een gezonde manier vloeibare kcal toe te voegen.

Antwoorden (2)

Volgens mij heeft dat niets met de manier waarop jouw lichaam met het eten omgaat te maken, maar hoe jouw hersenen er mee omgaan.
Als je aan tafel zit, en bewust eet dan zie je wat je eet, en hoeveel.Daardoor denk je ook: oke bord netjes vol geschept. Dat eet ik, en niet meer.
Als je intussen naar de tv kijkt en je gaat er helemaal in op, zie je amper wat je eet en zou je teveel kunnen eten, omdat je "vergeet" wat je al gegeten hebt.
Of heb je nooit gemerkt dat die zak chips of reep chocola ineens op is als de film afgelopen is?
anneliez
3 jaar geleden
Mijn leraar biologie had het altijd over het kauwen van eten. "Kauwen vergroot het oppervlak van het voedsel waardoor de spijsverteringssappen beter bij het voedsel kunnen."
Natuurlijk is kauwen niet het enige proces in het lichaam wat aan 'oppervlakvergroting' doet, maar het is wel de belangrijke eerste stap.

Met aandacht eten resulteert vaak in beter kauwen. In die zin zal die aandacht er zeker toe leiden dat je lichaam de voedingsstoffen beter op kan nemen.

Daarnaast is eten met aandacht ook een teken van respect voor het voedsel. Immers: al ons voedsel vernietigt leven. Of het nu een zaadje, een (deel van een) plant of een dier was.
Z512099
3 jaar geleden
Beste antwoord en mooie laatste alinea: ‘al ons voedsel vernietigt leven’, heb ik nooit bij stil gestaan, daarom van mij een verdiende +.