Ruiken en voelen.
Meloenen zijn rijp als ze een zoete geur door de schil heen afgeven, en je moet de schil bij de steelaanzet een beetje kunnen indrukken, dan moet hij wat meeveren. Als dat allebei het geval is, is de meloen rijp. Eventueel kun je nog op de meloen slaan of kloppen, en dan moet hij wat hol klinken.

Overigens worden watermeloenen in de regel altijd rijp aangeboden in de supermarkt. Je zult daar dus niet heel snel mee de mist ingaan.

Ruikt hij te zoet en is hij te zacht, dan is de meloen vermoedelijk overrijp. Kun je hem meestal nog wel eten, maar pas wel op dat-ie dan niet al wat is gaan gisten. Meestal heb je dat trouwens eerder bij gallia- en honingmeloenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt Marleen, maar met alle andere soorten meloen weet ik het wel.
Het gaat mij om de watermeloen, want die heeft altijd een harde schil, en geeft bijna geen geur af.
Ik heb toch al eens een bleke watermeloen uit de winkel gehad, echt jammer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's echt zonde ja. Kloppen is dan denk ik het enige dat overblijft. EN daar moet je toch een beetje handigheid in ontwikkelen ook ; de eerste keer weet je echt niet wat je hoort / moet horen ; dan zou je al een rijpe en een onrijpe meloen naast elkaar moeten hebben en dan oefenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tip: Je kunt de meloen het beste rijp kopen. Tik ter vergelijking op meerdere meloenen en koop degene die de 'holste' klank geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar komt het inderdaad ongeveer op neer.
Een rijpe watermeloen geeft een "hol "geluid, als je er stevig met de vingertoppen op klopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een rijpe watermeloen geeft een licht zoete meloengeur af.
Klop met de handpalm op de watermeloen, een doffig hol geluid betekent dat de meloen rijp is.
Hoe holler het geluid hoe rijper de meloen.

Voor meer informatie over de watermeloen: zie bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar het steeltje heeft gezeten kan je even drukken om te voelen of dei rijp is. maar dit werkt niet altijd, want andere mensen kunnen dat ook al gedaan hebben en dan is die gewoon beurs op die plek.