Mineraalwater is water dat mineralen bevat die het een specifieke smaak geven. Zouten, zwavelverbindingen en gassen zijn voorbeelden van stoffen die in het water zijn opgelost. Sommige mineraalwaters zouden volgens overlevering therapeutische eigenschappen hebben.
Traditionele mineraalwaters werden gebruikt of geconsumeerd bij hun bron. Bij deze bronnen ontstonden vaak kuuroorden, waar echter meer in het water gebaad werd dan dat het water geconsumeerd werd. Deze vind je nog steeds in Maria Lanzky en Karlovy Vary in Tsjechië. Verder is natuurlijk Spa bekend (België) en Vittel, Perrier en Evian (Frankrijk). Een bekend merk gemineraliseerd water uit Duitsland is Gerolsteiner. Van Spaanse mineraalwaters is me opgevallen, dat ze erg zout zijn.
Kraanwater wordt overal uit de grond opgepompt, bij voorkeur in de bronnen welke wij b.v. ook in Nederland hebben, maar vooral ook uit de zoetwaterreservoirs welke liggen in het duingebied en de Biesbosch. Het kraanwater wordt uitgebreid gezuiverd door de drinkwatermaatschappijen.
De voornaamste verschillen tussen natuurlijk mineraalwater en drinkwater zijn:
Bij mineraalwater worden eisen gesteld aan de bronnen waaruit wordt gewonnen (zie hierboven), bij drinkwater worden eisen gesteld aan de kwaliteit van het eindproduct dat voor menselijke consumptie geschikt moet zijn.
Mineraalwater bevat (veel) mineralen en sporenelementen en is daardoor bewust minder 'zuiver' dan drinkwater. De Duitse Stiftung Warentest constateerde in 2012 echter dat mineraalwater in veel gevallen 'weinig tot zeer weinig' minerale stoffen bevat, vaak zelfs minder dan gewoon kraanwater.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kraanwater komt uit allerlei bronnen en moet gefilterd worden, terwijl mineraalwater op natuurlijke wijze wordt gefilterd. De hoeveelheid en samenstelling van de mineralen die in mineraalwater zitten en niet in kraanwater is (mede daardoor) niet constant. Het mág niet anders dan op natuurlijke wijze gefilterd worden. Mineraalwater is puur natuur en ondergaat geen enkele chemische behandeling; de bron is goed beschermd tegen vervuiling. Kraanwater kan ook uit oppervlaktewater komen.
Amadea
4 jaar geleden
Soms is er wel verschil en soms is er geen verschil. Het hangt ervan af of kraanwater uit een bron komt of gefilterd water is.
Mineraalwater komt altijd ui een bron.
Als kraanwater uit een bron komt is het kwalitatief hetzelfde als mineraalwater, maar is het 100 tot 1000 keer goedkoper,
Soms ligt de bron van kraanwater naast de bron van mineraalwater.
Meer hierover, zie bijvoorbeeld: www.blikopnieuws.nl/2011/bronwater-niet-beter-dan-kraanwater
en: www.krnwtr.nl/is-bronwater-altijd-echt-bronwater
4 jaar geleden
Mineraalwater is ook aanzienlijk duurder dan kraanwater, én meer vervuilend: het moet immers in flessen of pakken worden gestopt, vervoerd, verkocht in een winkel of café. Sommigen vinden het lekkerder dan kraanwater.