flesje bokbier november 2006 nog te drinken ?

Heeft altijd op de kast gestaan op kamertemperatuur niet donker bewaard.

Kan dit bederven, men beweert van niet, alleen even zeven.

Wie heeft hier ervaring mee ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Misschienniet echt bedorven, maar lekkerder zal het niet gewordenzijn. Je kunt het proeven, maar ik zou maar een vers pilsje pakken

Tot een jaar over datum is bier nog wel te drinken. Maar als het bier van 2006 is, zou ik hem toch maar weggooien. Bier is geen wijn en ook geen sterke drank. Het kan wel degelijk bederven en wordt er zeker niet lekkerder op.

Je proeft waarschijnlijk snel genoeg of je het nog kunt drinken of niet

Je zult er niet ziek van worden. Dus proef het, en als het niet meer naar je smaak is, gooi het dan weg...

een THT of UHT datum zit er niet voor niks op. die datum is gekozen omdat de fabrikant tot die datum garantie geeft dat het goed is ( mits het juist bewaard blijft) of je het daarna nog moet drinken is op eigen risico. maar de vraag is of je dat risico wil nemen, in bier zitten gisten, deze kunnen na zo'n lange tijd zeker schadelijk zijn voor de gezondheid. bier heeft een donker glaswerk omdat het niet tegen licht kan, als het al zeker 5 tot 6 jaar in het licht staat kan je er vrijwel van uit gaan dat het bedorven is. hoewel bier niet gekoeld hoeft te staan is een constante temperatuur wel van belang, de houdbaarheidsdatum is behoorlijk wat te verlengen bij minder schommelingen in temperatuur. in de huiskamer schommelt de temperatuur aanzienlijk, ( overdag +- 20 graden, snachts koelt dit af) mijn advies is weg gooien. de gemiddelde rode wijn die op deze zelfde manier bewaard is gebleven zou ook bedorven zijn. mocht je hem dan alsnog op willen drinken adviseer ik een klein slokje te nemen en heel goed te proeven, en bij een kleine afwijking evt uitspugen en mond spoelen, het bier alsnog weg gooien

Na de uiterste houdbaarheidsdatum hoeft een product niet bedorven te zijn, de smaak is dan alleen niet meer gegarandeerd. Soms is het echt bedorven, ditproef je snel genoeg. Soms is de smaak achteruitgegaan, en soms is de smaak veranderd maar is het product wel lekker. Ik herinner me van een rondgang door een brouwerij dat we bier te drinken kregen dat jaren over de datum was, het smaakte toen port-achtig en was erg lekker. Pils dat zolang over datum is zou ik niet meer drinken, maar bokbier proeven is de moeite wel waard.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100