De ingrediënten van kauwgom
Op de verpakking van de meeste kauwgom staan vaak meer dan 20 ingrediënten vermeld, op zich al extreem veel. Maar de ‘gombasis’ – die 30% van het product vormt – wordt vaak verder niet gespecificeerd. Terwijl deze gombasis in bijna alle gevallen wordt gemaakt van bestanddelen uit de petrochemische industrie, dezelfde bestanddelen die ook worden gebruikt voor de productie van industrieel rubber en latex.

Daarnaast wordt kauwgom gemaakt van aardolie, wat niet afbreekbaar is. Dit betekent dat het behoorlijk kostbaar is om kauwgom te verwijderen. In 2010 kostte het schoonhouden van de openbare ruimte 250 miljoen euro. Kauwgom vergaat niet en wanneer je dit in de natuur op de grond gooit, kost het minimaal 25 jaar om dit af te breken.

Maar wat zit er allemaal nog meer in?
Gom maakt kauwgom taai, dus is er van alles nodig om het kauwbaar te maken. In de meeste kauwgom zit synthetische gom, daarbij gaan zacht makende oliën, de vulmiddelen (talk of krijt), weekmakers om de kauwgom zacht te maken, emulgatoren, elastomeren, zoetstoffen, soms wel 30 laagjes suiker of zoetstof om een lekker knapperig korstje te maken.