Kan ik mijn broodje bapao nog opeten na 24 uur?

Ik heb zaterdag avond 2 broodjes bapao gekocht (rund en kip) uit de diepvries. Deze heb ik in mijn tas gestopt en was ze helemaal vergeten weer in de vriezer/koelkast te leggen. Nu is het maandag. Kan ik deze nog opeten?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
10.9K
Pieterke
4 jaar geleden
Broodjes bapao kun je in de koelkast maximaal 2 dagen bewaren. Dus bijna 2 dagen buiten de koelkast dan moet je ze zeker weggooien.

Antwoorden (2)

Kip kun je maximaal twee uur buiten de koelkast bewaren. Dus niet meer opeten.
Ministerie van Landbouw van de Verenigde Staten: gekookte kip die langer dan 2 uur buiten de koelkast heeft gestaan, moet worden weggegooid. De reden is dat bacteriën snel gaan groeien boven een temperatuur van 4 graden Celsius.
Voedingscentrum: bederfelijk eten dat langer dan 2 uur buiten de koelkast is geweest, is niet meer te vertrouwen, ook al verhit je het daarna goed. Ziekmakers gaan dood als je het eten goed verhit, maar er zijn ziekmakers die gifstoffen aanmaken, vooral bij kamertemperatuur. Het verhitten van eten doodt de ziekmakers, maar de gifstoffen kunnen je alsnog ziek maken.
SimonV
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Let dus ook inderdaad op bij warmte-lampen op gaar kippenvlees.
Het is geen rauw vlees (en het aandeel vlees is ook maar weinig) en de verpakking is ongeopend. Je zult de tas ook niet direct op de hete verwarming hebben gezet, dus is de kans op bederf niet direct aanwezig. Ik zou de verpakking inprikken en een broodje zolang in de magnetron zetten als voor een ontdooid broodje staat aangegeven op de verpakking ...dit is meestal een halve minuut tot 45 sec.

Maak de verpakking open....ruik eraan en proef even.....ruikt en smaakt alles normaal dan kan je het rustig opeten. Twijfel je gooi het dan weg.
amc
4 jaar geleden
Pieterke
4 jaar geleden
Je mag het maximaal 2 dagen in de koelkast zetten. Dus 2 dagen buiten de koelkast? Ik zou het risico niet nemen en gewoon even nieuwe halen (als dat kan).
Het min duimpje is overigens niet van mij.
amc
4 jaar geleden
Oké, ik zou je direct gelijk geven als de vulling niet al gegaard zou zijn...de vulling is echter al gegaard en dan hoef je het niet zo strikt te nemen. Omdat het broodje ook nog verpakt is kunnen evtl. bacteriën er dus niet zo snel bij. Omdat je echter niet weet in wat voor omstandigheden of bij welke temperatuur de broodjes bewaard bleven is er altijd een kans dat ze bedorven zijn of minstens 'een steek' hebben gehad.
Daarom eerst even testen door te ruiken en te proeven....vaak is het broodje nog gewoon goed.