wat is baking soda?

ik kom (net ook weer)heel vaak tegen iets over schoonmaken gebruik baking soda maar wat is het en waar koop je het heb het in de supermarkten al eens na gevraagd en ze weten het ook niet

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.7K
Pieterke
4 jaar geleden
Ik heb het een keer bij Albert Heijn gekocht
jodyenboyke
4 jaar geleden
Staat inderdaad vaak bij de bakproducten, klein rood pakje
dudemeister
4 jaar geleden
Jumbo heeft het. Staa in koeling. Daar moet je het ook bewaren na openen. Googel er maar eens op. Je zal versteld staan wat je er allemaal mee kan doen.

Antwoorden (1)

Baking soda, baksoda, natriumbicarbonaat, zuiveringszout: allemaal hetzelfde. Je gebruikt baking soda om je baksels beter te laten rijzen. Baking soda heeft een sterkere werking dan bakpoeder. Wanneer baking soda in aanraking komt met zuren, zoals karnemelk, azijn, citroensap, cacao of yoghurt, ontstaan er kleine gasbelletjes die je baksel luchtig maken. Gebruik baking soda daarom alleen wanneer er een zuur of zuurhoudend ingrediënt in je baksel zit, anders heb je kans op een vieze nasmaak en slechte werking. Baking soda vind je vaak bij de apotheker, drogisterij of de toko.
Utrecht
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Prima antwoord.
Het wordt ook gebruikt voor hele andere doeleinden.
Bij AH waar ik kom, staat het bij de afdeling glutenvrij, suikervrij etc.
+ dus.
LeonardN
4 jaar geleden
@elder161 wat stelt Utrecht dan wat onjuist is? Het is hoogstens niet vermeldt. Jij zegt overigens iets wat werkelijk niet klopt.
"Het is hetzelfde als bakpoeder"
Neen.
Bakpoeder en baksoda(natriumbicarbonaat) zijn verschillende dingen.
Aan bakpoeder zitten extra zuren toegevoegd. Inderdaad kan verwarming bij baksoda ook zorgen voor het gewenste effect. "Je baksel hoeft dus helemaal niet wat zurigs te bevatten."
Wel in de gevallen dat je niet verwarmt of als je al het effect wil voor je gaat verwarmen. Dan heb je dus of bakpoeder (waar dus zuur aan toegevoegd is) of baksoda met bijv. zelf toegevoegd citroenzuur nodig. https://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_bicarbonate#Leavening
https://en.wikipedia.org/wiki/Baking_powder Kan je overigens prima vinden op sites die wat over bakken/bakrecepten uitleggen.
https://rutgerbakt.nl/bakhulp/wat-is-het-verschil-tussen-bakpoeder-en-baking-soda/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bij ons in de supermarkt vindt je de baking soda bij de gist, en in net zulke zakjes.