kan ik filter koffie gebruiken als plantenvoeding?

Heb nog een pak oude koffie in de kast staan.
niet meer goed om zelf te consumeren.

Misschien lusten de planten het?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (3)

Koffie is plantaardig en dus organisch. Eventueel kook je de gemalen koffie even op om het wat toegankelijker te maken voor het vocht in de grond. Is na het afkoelen zeker goede mest. Houdt de slakken weg en in het begin ook de katten uit je tuin.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Hangt er een beetje van af. Koffie verzuurt de grond in lichte mate. Zuurminnende planten zullen het (met mate toegevoegd) wel waarderen, maar kalkminners minder.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Koffiezuur of 3,4-dihydroxykaneelzuur wordt in de grond snel afgebroken (geoxideerd) tot onschuldige verbindingen. Ook humuszuur (in compost) zou de grond kunnen verzuren, maar bij een goede luchtige bodem geven geen van beiden een probleem.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Humuszuur
Rieneke1
4 jaar geleden
https://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/167253-verbeter-je-tuinaarde-met-organisch-afval-drie-tips.html
Je kunt oude koffieprut ( niet het verse maalsel) heel goed in de tuin gebruiken, het bevat relatief veel fosfor, stikstof en kalium, maar het is niet raadzaam om te gebruiken op kamer-/potplanten. Daarvoor bevat het teveel zout.
Koffieprut maakt de grond mild zuur, je moet dus een beetje opletten welke planten hier niet tegen kunnen. Zuurminnende planten;
http://www.plant-info.com/plantenvoorzureg.html
Bedenk wel dat overdaad schaadt en af en toe beter is dan regelmatig, wil je niet te dunne stengels aan je planten krijgen of alleen blad als je liever tomaten hebt bij je tomatenplant.

Ik gooide het zelf altijd op die plekken in de voortuin waar ik merkte dat er katten binnenkwamen en die houden niet van koffie. Ze vinden het stinken en niet lekker (bitter) smaken als er koffie op hun vacht zit. Mijn eigen kater vermijdt de plekken zelf ook.

Wormen worden ook aangelokt door koffie en dat is altijd fijn voor een luchtige grond. Ik gooi het af en toe op mijn gazonnetje voor en heb sindsdien altijd veel merels en ander vogels die zich hier graag te goed aan doen. Naaktslakken houden er dan weer niet van... cafeïne is voor hen vergif!

Wist je trouwens dat oude koffieprut ook een fijne scrub voor je handen is? Het verwijdert nare luchtjes ( uien en knoflook bijv) en maakt zacht. Neem dus rustig oude koffieprut i.p.v.
zeep ;-)
Laat je het wat indrogen en zet je een bakje in de koelkast, verdwijnen er ook evtl. nare geurtjes...koffie blijkt die op te nemen. Zet meer eens een bakje gemalen koffie in een keuken waarin gefrituurd is....dit werkt net zo goed als een bakje zuiveringszout (baking soda)
amc