Wat is de bedoeling van de melk in dit recept?

http://artikelen.foobie.nl/eten-drinken/heerlijke-hollandse-appeltaart-met-een-eigen-swing/

staat wel bij de ingredienten, maar wordt niet vermeld bij de bereidingwijze.

13 jaar geleden
in: Koken

Het beste antwoord

Ik vind het ( 9 EL) best veel, in combinatie met 4 eieren....
Het zou kunnen, dat je een heel klein beetje melk toe moet voegen om een kneedbaar deeg te krijgen, en je kan de melk ook gebruiken om het 'rasterwerk' bovenop mee in te penselen : het gaat dan mooi glanzen, als hij gebakken is.

Ik zou gewoon beginnen zonder de melk, en kijken, of je gemakkelijk sliertjes voor bovenop kunt maken, en of je de bodem goed uit kan wrijven vanuit een bal beslag in het midden van de bakvorm. Als het te weinig samenhangend zou zijn, zou je een heel klein scheutje melk erdoor kunnen kneden.
(als het dan weer té papperig/plakkerig zou worden, moet je er een beetje bloem bijdoen.)

Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb eens gekeken maar snap het ook niet helemaal. Me dunkt dat 4 eieren genoeg vocht opleveren om te samen met de bloem een goed deeg te maken... maar misschien is het een kwestie van uitproberen en heb je de melk wel degelijk nodig voor het deeg. Potjandu... wel een hoop suiker zeg maar ja... Maarruh als je het gaat maken, succes ;-)
13 jaar geleden
Dit is een variatie op de "Joodse Appeltaart" waar inplaats van olie, melk gebruikt wordt. Maar dit is in dit slordige recept vergeten te vermelden.

Voor één van de "Joodse Appeltaart " recepten zie de link.