Wat voel je als je 15gram methanol hebt binnen gekregen en wat moet je dan doen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Tasja273, hoe gaat het? Dokter gebeld?

Antwoorden (2)

Naar de huisartspost bellen! Het is niet voor consumptie geschikt en gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Iemand die pure methanol ingenomen heeft, moet zo vlug mogelijk naar het ziekenhuis.

In het ziekenhuis doet men een bloedafname, om de ernst van de vergiftiging in te schatten. Indien nodig, dient men een tegengif toe.

Methanol is uiterst giftig en je kunt er zelfs aan overlijden! Dit ligt uiteraard aan de maaginhoud, het lichaamsgewicht en of je toevallig ook medicijnen hebt ingenomen. Neem aan dat de minimum hoeveelheid methanol die nodig is om de dood te veroorzaken, rond de 300 tot 1000 mg. is..... Dit betekent slechts 25 - 80 gram voor een man van 70 kg (of veel minder voor een kind). Heb je goed gegeten. dan kan de giftigheid een beetje verminderd worden door de hoeveelheid voedsel in de maag. Heb je ook medicijnen ingenomen dan kan er een interactie plaats vinden met de methanol en dan kan de giftigheid van methanol verhoogd worden.

Je zal na het inslikken van één slok al snel een gevoel krijgen dat je dronken bent. De symptomen van duizeligheid, evenwicht stoornissen en verwardheid daar begint het mee....In de tijd daarna komen er meer klachten omdat methanol binnen 18 tot 24 uur tijd omgezet zal worden in nog meer giftige bestanddelen. Je zal je echt beroerd gaan voelen met misselijkheid, buikpijn, overgeven , hoofdpijn en gezichtsstoornissen....na een ernstige vergiftiging kan het zelfs leiden tot blindheid!

Degene die methanol heeft binnengekregen, moet dus niet zo maar wachten tot hij/zij zich beter voelt, maar altijd de dokter waarschuwen!
amc