Ze zijn meestal wel verkrijgbaar in winkels die zijn aangesloten bij 'Natures Pride'..... hier een overzicht van de Belgische- en Nederlandse winkels. https://www.eatme.nl/zoek-verkooppunt
Ze zijn er echter alleen buiten het seizoen omdat ze geimporteerd worden.
Dit bedrijf is namelijk gespecialiseerd in de import en het rijpen, verpakken en distribueren van aparte fruit en groenten of exotische producten én producten die buiten het seizoen zijn. Zij halen de paarse asperges uit Peru en de paarse asperges zijn beschikbaar vanaf september t/m december. Je zult wellicht begrijpen dat je ze dan alleen in gespecialiseerde winkels zult vinden vanwege de prijs. Dat zijn dus de winkels die op mijn bovenstaande link staan aangegeven.

Een paarse asperge is echter niet zo bijzonder.... een asperge zoals wij die kennen en hier ook geteeld wordt, kan zowel paars als groen of wit zijn..... het ligt er net aan op welk tijdstip en hoe hoog hij gestoken wordt. Witte asperges groeien in de grond, in een aspergebed, zodat ze niet in aanraking komen met zonlicht. De groene en paarse asperges groeien boven de grond. Een ander verschil is dat je witte asperges goed moet schillen, van groene en paarse asperges hoef je alleen het onderste stukje af te snijden. Heb je dikke groene asperges? Dan hoef je alleen de onderste helft te schillen.

Wij, althans de meeste Nederlanders, willen alleen witte asperges en die worden dan ook massaal wit geteeld én verkocht... slechts zo'n 3 % van de aspergeteelt in ons land bestaat uit groene asperges. De paarse soort wordt slecht op zeer kleine schaal geteeld en verkocht. De paarse asperge heeft een erg hoog suikergehalte en je kunt hem dan ook prima rauw eten in bijv. een salade. Hij blijft dan ook mooi paars zolang hij rauw is of slechts kort verhit... bij verhitting wordt hij langzaam groen met alleen een paar paarse accenten.

Vooralsnog zul je ze dus nog niet in de supermarkt zien liggen omdat er nog niet/ of geen vraag naar is. Het is typisch iets wat je alleen in een gespecialiseerde of delicatessenwinkel kunt vinden. De eetcultuur ia echter aan het veranderen en de mensen zijn meer in voor 'onbekende' producten. Verschijnen er niet steeds meer groene asperges ook in de supers? Momenteel vind je die ook overal. Gaat de consument ook naar de paarse soort vragen, zullen die ook steeds meer verschijnen en uiteindelijk gemeengoed worden.
amc