Hoe lang kan je een fles wijn bewaren om mee te koken?

Ik gebruik wel eens een fles wijn die niet zo lekker meer is om te drinken in de keuken bij bvb een pasta, maar hoe lang kan ik de wijn daarvoor bewaren?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
38.1K
HannekeJanssen
5 jaar geleden
Wijn die te lang open staat wordt wijnazijn -- ook lekker!
paulus811
5 jaar geleden
Wijn wordt niet azijn door het open te laten staan, daarvoor is een azijnstarter nodig.
paulus811
5 jaar geleden
Wijn die niet lekker is om te drinken is ook niet lekker om mee te koken. Het is een grote misvatting dat vieze wijn wel lekker zou zijn in je eten.

Antwoorden (3)

In principe maanden lang. De wijn moet echt al maanden oud zijn voordat deze daadwerkelijk slecht wordt. Wijn blijft namelijk heel lang goed. Alleen de smaak is na een paar dagen niet meer lekker. Indien je deze wijn gebruikt om te koken, gewoon doen.
https://eten-en-drinken.infonu.nl/bier-en-wijn/186571-hoelang-is-een-geopende-fles-witte-of-rode-wijn-houdbaar.html
Kijk onder het kopje 'ziek'.
Toegevoegd op 25 februari 2019 21:44: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Sorry hoor, maar een beetje kok gebruikt juist fles lekkere wijn om mee te koken! en het restant gaat gewoon op ::))
Andere mogelijkheid is het restant in een ijsblokjes vorm uit te schenken en in te vriezen, zodat je de volgende tijd iedere keer bij pasta bv een klontje kunt gebruiken.

https://www.ad.nl/koken-en-eten/wijn-is-langer-houdbaar-dan-je-denkt~a6d6a5a0/

-Lichte droge witte wijn, zoete witte wijn en rosé: 5-7 dagen
-Zoals Chardonnay en Viognier oxideren een stuk sneller dan lichte witte wijnen.
-Rode wijn moet altijd op een donkere en koele plek worden bewaard, zowel voor het openen van de fles als erna. Als de fles open is, blijft deze 3 - 5 dagen goed. Een lichte rode wijn zoals een pinot noir heeft weinig tannine. Dat maakt deze minder lang houdbaar dan een zware rode wijn als een druif. Het verschilt dus per wijn. Sommige wijnen kunnen zelfs lekkerder smaken nadat de fles is geopend.
-Rode wijn moet altijd op een donkere en koele plek worden bewaard, zowel voor het openen van de fles als erna. Als de fles open is, blijft deze drie tot vijf dagen goed.
Versterkte wijnen: 28 dagen
Aan versterkte wijnen als Madeira, Port en sherry is brandy toegevoegd. Hierdoor gaan de wijnen wel tot een maand na opening mee.
Champagne of andere mousserende wijnen als cava of prosecco zijn maar één tot drie dagen te bewaren.
---
Er zijn verschillende landen met specifieke smaken en daar zal je je in kunnen verdiepen om er achter te komen wat je nou echt lekker vindt. Afgezien van de prijs, die niet zo hoog hoeft te zijn gemiddeld.
Volgen eens de Omfietswijnen van Onno Kleijn (o.a. Hema) en de Wijnwaardering van Hamersma (o.a. Hema) , dat is echt de moeite waard.
Succes hoor SjoerdoniusDe2e!

N.B. Goede wijn behoeft geen krans!
Blijf proeven en zo je eigen smaak ontwikkelen en herkennen, is de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Enkele dagen als hij nog drinkbaar moet zijn of 1-2 weken als je ermee wilt koken. Bewaar hem echter dan wel in de koelkast. Buiten de koeling zal hij vaak al binnen een week beginnen met oxideren en zal azijnachtig gaan smaken en ruiken. Dit komt doordat er zuurstof bijkomt en je kunt het enigszins tegengaan door de fles zuurstofarm er te maken middels een vacuvin of giet de overgebleven wijn vanuit de fles in een schone plastic waterfles. Knijp de lucht uit de fles en schroef de dop erop. De houdbaarheid zal enkele dagen langer zijn met deze methoden.
Ruikt en smaakt hij al enigszins zurig, dan kan je hem echter nog steeds goed aan wijnazijn van dezelfde kleur wijn toevoegen, als je die toevallig in het keukenkastje hebt staan. Ook kan je hem mengen met wat wijnazijn en 1 kwartiertje laten staan, daarna wat honing, zout en wat gemalen peper erdoor, even roeren en als frisse dressing over je sla gieten.

Wil je hem langer bewaren dan kan je hem het beste in een ijsblokjesbakje gieten en invriezen. De bevroren ijsblokjes kan je dan in een zip-lock diepvrieszakje doen en naar behoefte 1- of meer blokjes eruit halen als je die nodig hebt voor bijv.een saus of stoofschotel e.d.
amc