is een appelflap van gerezen bladerdeeg (met gist) of gewone bladerdeeg (zonder gist)?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.5K
Amadea
5 jaar geleden
Bedoel je de gefrituurde ronde appelflappen die vooral rond de jaarwisseling worden gegeten, of de gebakken driehoekige?

Antwoorden (2)

Zonder gist. In korte tijd zijn deze appelflappen te maken. Na 10 minuten het (roomboter-) bladerdeeg te ontdooien is het een fluitje van een cent.
Succes!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een appelflap (geen beignet) Wordt meestal gemaakt van gewoon bladerdeeg zonder gist. Het deeg bestaat alleen uit bloem, water, zout en heel veel boter. Het heeft geen rijsmiddel zoals gist nodig, omdat het niet de hoogte in moet rijzen. Het deeg moet krokant zijn en er moeten verschillende dunne laagjes te zien zijn. Daarom wordt de uitgerolde deeglap steeds met vlokjes boter of margarine belegd, gevouwen en weer uitgerold, waarbij het steeds gedraaid wordt. Dit wordt 'toereren' genoemd en daarom spreekt men van getoereerd deeg. Bladerdeeg en gerezen bladerdeeg zijn beiden getoerde degen. Hierdoor ontstaan laagjes deeg. Gewoon bladerdeeg wordt gebruikt voor bijv. Tompoezen, appelflappen, confituurtaartjes of met een hartige vulling bereid zoals saucijzenbroodjes, frikandelbroodjes enz.

Gerezen bladerdeeg bevat gist omdat het rijzen moet en dan zijn er veel dunne laagjes deeg te zien. Denk aan croissants, chocoladebroodjes enz.
amc