Welke vetten zijn goed?

En welke vetten zijn slecht?

Weet jij het antwoord?

/2500

Onverzadigd vet verlaagt het cholesterolgehalte in je bloed en verkleint daarmee het risico op hart- en vaatziekten. Onverzadigd vet levert ook essentiële vetzuren. Dat zijn vetzuren die het lichaam niet zelf kan maken, maar ze zijn wel nodig voor een goede gezondheid. Daarom moeten we ze via de voeding binnenkrijgen. Er zijn verschillende soorten onverzadigde vetzuren, zoals linolzuur (n-6 vetzuur) en visvetzuren (n-3 vetzuren). Visvetzuren hebben een positief effect op hart en bloedvaten. Daarom is het advies om twee keer per week vis te eten, waarvan minimaal 1 keer vette vis, zoals makreel, zalm en haring. Producten met veel onverzadigd vet Noten en pinda's Olie en ‘zacht’ vet, zoals: Halvarine voor op brood Vloeibare bak- en braadproducten Plantaardige oliën Vette vis zoals: makreel Atlantische zalm Informatie haring sardines Verzadigd vet vergroot de kans op hart- en vaatziekten. Verzadigd vet kan namelijk het cholesterolgehalte in je bloed laten stijgen en daardoor kunnen je bloedvaten verstopt raken. Kies vooral producten met weinig verzadigd vet en vervang ze door producten met onverzadigd vet.

Bronnen:
https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/...

Volgens 'het voedingscentrum' zijn onverzadigde vetten ( met name afkomstig van planten) gezonder dan verzadigde vetten ( afkomstig van dieren). Over het algemeen is dit ook zo, maar dit inzicht is toch wel wat achterhaald inmiddels, naar mijn mening (en van meerderen). Het beste vet met essentiële waarde voor je gezondheid is het Omega 3 vetzuur.... vis en andere zeedieren bevatten hier veel van. Vooral de vette vissen (zalm, makreel..) hebben deze gezonde vetten. Van Omega 3 is inmiddels bewezen dat deze het risico op hart- en vaatziekten verminderen, zo houden ze de aderen soepel en vrij van beschadigingen. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25458786 Slecht en uitermate schadelijk vet is het zogenaamde 'kunstmatige transvet'. Deze vetzuren ontstaan door een chemisch proces waarbij, door waterstofatomen toe te voegen aan onverzadigd vet, de vloeibare olie verandert in een gehard vet. Fabrikanten doen dit zodat de houdbaarheid langer wordt en de textuur beter wordt. Zo wordt van vloeibare plantaardige oliën bijvoorbeeld margarine gemaakt wat een vaste vorm heeft en lang houdbaar is zonder dat het ranzig wordt. Transvetten zijn hier nog steeds toegestaan en het hoeft niet op het etiket vermeld te worden. Zie je echter op het etiket staan 'gedeeltelijk gehard plantaardig vet’, ‘gehydrogeneerd vet’ en ‘gedeelte geharde olie’ dan kan je beter naar een alternatief product zoeken. Het is dus niet zo dat alleen onverzadigde vetzuren gezond zijn! Lees mijn bron eens door en je zult wellicht toch verbaasd zijn ;-)

Bronnen:
https://happyhealthy.nl/vetten-lijst/

De enige vetten die we echt nodig hebben zijn de Omega-3 en Omega-6 essentiële vetzuren. We hebben ook wat vet in het eten nodig om vet oplosbare vitaminen, zoals vitamine A op te nemen. Vet in de hoeveelheden die we normaal bij het eten doen is overbodig, en is schadelijk voor de gezondheid. Verzadigde vetten zijn slechter dan onverzadigde vetten (maar recent is er hier wat twijfel over, het maakt misschien niet zoveel uit), transvetten zijn erg schadelijk, maar zodra je boven de ongeveer 20% van de calorieën uit vetten haalt (en dat doet bijna iedereen), is het slecht voor het lichaam: https://academic.oup.com/ije/article/41/5/1221/712631 De meeste schade ontstaat indirect, vetten zijn "lege calorieën" dus naarmate je dieet meer vet bevat zul je minder voedingsstoffen binnenkrijgen. Het vette Westerse dieet omzeilt de acute problemen die je zou krijgen door tekort aan eiwit, ijzer, calcium en B-vitamines, door deze uit vlees en zuivel te halen. Nu is een een beetje vlees en zuivel nog niet zo ongezond, maar wij eten hier veel teveel van, domweg omdat we door teveel vet in het dieet te weinig van normaal voedsel zoals brood, aardappels en ook groenten eten. Ook krijgen we veel te weinig mineralen zoals magnesium binnen en veel te weinig vezels. Als je 2500 Kcal uit plantaardig eten haalt dan is onmogelijk om minder dan 0.8 gram magnesium en 75 gram vezels binnen te krijgen (beide 2 maal de ADH terwijl de meeste mensen de ADH niet eens halen). De gevolgen hiervan zijn catastrofaal voor onze gezondheid. Bijna iedereen heeft al op jonge leeftijd het begin van aderverkalking. Uit autopsieën van pubers en jong-volwassenen die bij ongelukken om het leven zijn gekomen blijkt dat bijna niemand vrij is van (een (kleine hoeveelheid) plaque in de bloedvaten. Maar hetzelfde soort onderzoek wijst uit dat mensen die leven in primitieve samenlevingen waar weinig vet in het eten zit, veel minder aderverkalking hebben. Een recent onderzoek naar plaque in de kransslagaders van Tsimane Indianen uitgevoerd m.b.h. mobiele CT scanners toont dit goed aan: https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(17)30752-3/fulltext Wat eten die Tsimane Indianen? Dat kunnen we hier lezen: https://www.theguardian.com/society/2017/mar/17/tsimane-of-the-bolivian-amazon-have-worlds-healthiest-hearts-says-study Dus een vetarm een koolhydraat rijk dieet, met kleine hoeveelheden vlees en vis.

Bronnen:
https://academic.oup.com/ije/article/41/5/...
https://www.thelancet.com/journals/lancet/...
https://www.theguardian.com/society/2017/m...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100