Hoezo zijn mijn koekjes altijd hard als ik ze wil eten?

Ik bak graag en laatst bakte ik ook koekjes. Ik had het hele recept gewoon gevolgd en toen ze uit de oven kwamen zagen ze er goed uit. Na een tijdje wachten smaakten ze ook prima maar ze waren helemaal hard.. heeft iemand een idee hoe dit kan? (het zijn die van de HEMA pakketten)

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Inekez1
5 jaar geleden
Kan verschillende oorzaken hebben:
- Je maakt de koekjes te dun. Probeer eens om ze ietsje minder plat te maken.
- Je hebt margarine gebruikt in plaats van echte boter. Boter voor op brood is niet geschikt om koekjes mee te bakken. Gebruik roomboter uit een pakje en laat dat eerst op kamertemperatuur komen. Gebruik geen boter die direct smeerbaar is als je het uit de koelkast haalt.

- Per oven kan de ingestelde temperatuur iets afwijken van de werkelijke temperatuur. Je kunt proberen of het beter gaat als je de oven iets lager zet dan de aangegeven temperatuur. Los van dit alles, de koekjes van de hema pakketten horen juist knapperig te zijn en niet zacht. Wil je koekjes die zachter blijven (smeuiger zoals kokosmacronen of brosser zoals spritsen), dan zul je andere koekjes moeten bakken met een andere bakmix.
Ritsuka
5 jaar geleden
Hoe bewaar je je koekjes na het bakken?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Inekez1 Dankuwel! Het zou best met de oven te maken kunnen hebben want die is net nieuw. En ten tweede, ik weet dat ze knapperig horen te zijn maar ze zijn echt hard hahaha.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Ritsuka ik laat ze eerst afkoelen en bewaar ze dan in een plastic bak.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Zag laatst een tip op Facebook. Dat iemand een snee brood bij de koekjes bewaard zodat ze een beetje zacht/taai worden.
amc
5 jaar geleden
Kijk hier eens...........https://www.kokenmetkennis.nl/cursussen/het-complete-koekjescollege/ Als je alles volgens het recept hebt gedaan, kan het alleen aan de ijking van je oven liggen. Dit maakt daadwerkelijk het verschil!
amc
5 jaar geleden
Waren ze wel goed nadat je ze uit de oven hebt gehaald en hard geworden tijdens het bewaren? kijk dan hier eens; ...https://handigebaktips.nl/wanneer-zijn-koekjes-gaar/
Ook dit kan van pas komen;.. https://handigebaktips.nl/koekjes-bewaren/

Antwoorden (1)

Het kan zijn dat je ze te lang in de oven hebt gehad. Iedere oven is anders, dus het is vooral in het begin aftasten hoe lang en hoe heet. Koekjes moeten nog niet hard zijn als ze uit de oven komen, hard en knapperig worden ze pas bij afkoelen. je zou ze als ze net uit de oven komen over iets ronds moeten kunnen leggen, zoals een deegrol, en dan die deegrol overal raken. Als ze er op blijven balanceren zijn ze al te hard
anneliez