Hoeveel knolselderij mag je rauw eten per dag?

Is er een limiet met wat je per dag mag eten en is het schadelijk?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
8.7K

Antwoorden (1)

Het is zeker niet schaelijk om knolselderij rauw te eten. Volgens deze site;
https://www.meandermc.nl/wps/wcm/connect/www/a890c030-b5d2-4619-a631-94acf90987dd/Lichtverteerbare+voeding%2C+Adviezen.pdf?MOD=AJPERES
vanuit een ziekenhuis, wordt het zelfs als lichtverteerbare rauwkost aangegeven.

Je kunt dus zelfs een schaaltje vol eten wat zoiets als 200-250 gr. zal zijn. Het advies is altijd om dagelijks 250 gr. groenten te eten, dus dan ben je er al. Het is echter geen goed idee om elke dag dezelfde groenten te eten..... elke soort groente heeft namelijk weer andere waardevolle voedingsstoffen. Variatie is het sleutelwoord!

De meeste groenten kan je zowel gekookt als rauw eten. Toch kan je beter geen champignons, aanrdappelen, aubergine of bonen/peulvruchten rauw eten. De lecitines die zij bevatten, die symptomen lijkende op die van voedselvergiftiging kunnen veroorzaken. gaan pas kapot door koken.

Ook kool, spruitjes en uien verteren lastig en geven al snel een opgeblazen gevoel of maagpijn/maagzuur en als je daar gevoeig voor bent, kan je die beter gekookt eten.
Goed juist om rauw te eten zijn bijv. bietjes, paprika en broccoli. Zij bevatten krachtige antioxidanten die door te koken juist kapot gaan.

Dan zijn er ook nog een aantal groenten die je juist beter gekookt kunt eten. Door het koken worden de voedingsstoffen kapot gemaakt en hierdoor worden de voedingsstoffen beter opgenomen of worden nog meer voedingsstoffen aangemaakt. Dit is het geval bij;
worteltjes, asperges, spinazie en tomaten.
amc