Wie bedacht de Gehakt bal ?

Wie heeft de gehakt bal bedacht ?
En met welke reden !

Ik kan mezelf bedenken dat het bedacht is om met slechte tanden of geen tanden toch nog vlees te kunnen eten ...
Maar dat zal te voor de hand liggen denk ik !

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.8K

Het beste antwoord

In de Nederlandse literatuur begint de geschiedenis van de gehaktbal omstreeks 1615. Toen schreef de beroemde literator Bredero over een mooie frickedil, een ronde schijf of bal van gehakt vlees die gezien kan worden als voorloper van de huidige gehaktbal. De frickedil was een gerecht dat vooral bij de gegoede burgers op het menu stond. Het ging om gehakt van kalfsvlees en kalfsvet. Daar komt ook onze frikandel vandaan.
Twee eeuwen later, in 1850 duikt de gehakbal op in het vaak herdrukte kookboek Betje de goedkoope keukenmeid. De ballen werden gemaakt door anderhalf pond kalfsgehakt te kneden met in melk geweekt wittebrood of beschuit, twee eieren, zout, nootmuskaat en peper.
In de loop van de twintigste eeuw begon de gehaktbal aan een gestage opmars in alle Nederlandse huishoudens.

Wie als eerste de frickedil heeft bedacht is niet te achterhalen. Zoals dat met veel tradities het geval is.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Gehakt heeft zijn oorsprong in restjes vlees (bv van botten geschrraapt). Het doel was dit toch als eetbare stukken te maken. Een echte ontdekker is bij mijn weten niet bekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de gehaktbal ontstaan is uit zuinigheid.
Allerlei restjes vlees bijelkaar, wat broodkruim er door en je hebt een goedkoop stukje 'vlees'.

Mijn moeder had vroeger zelf een gehaktmolen en daar ging vanalles doorheen wat dan gehakt werd.
Oorspronkelijk zullen de stukjes vlees wel daadwerkelijk gehakt zijn geworden met een hakmes.