Waarom krijg ik bruine frietjes?

Hallo,

ik wil zelf graag patat maken maar overal zeggen ze dat je de patat eerst moet voorbakken op 140 graden. Het probleem is dat als ik dat doe dat de patat zich helemaal vol laat zuigen met vet en zodra ik ze dan afbak op 180 graden worden ze heel donker bruin en niet knapperig en eigenlijk zijn ze dan ook niet lekker. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Koken
1.8K

Het beste antwoord

De fout moet toch bij jou liggen.

Neem schoon frituurvet,{ ossewit bakt het beste} anders frituurolie.
Bak niet te grote porties gespoelde frites voor op 150C , zorg dat het vet niet te veel afkoelt, dan worden je frites te vet.
Laat de gebakken frites afkoelen en bak ze dan af op 185C in niet te grote portie's
Als je fritesaardappels koopt en daarmee aan de gang gaat en het recept opvolgt, kan het niet fout gaan . Ik heb ze 30 jaar zo gemaakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Goeie friet begint met de juiste aardappel. Neem een vastkokende aardappel zoals een bint, of vraag naar patataardappelen bij de groenteboer. Nadat je deze in friet gesneden hebt, moet je deze wassen om het zetmeel eraf te spoelen. Die bruine frietjes krijg je door verbrand zetmeel. Dan goed drogen en voorbakken op 150-160 graden. Af laten koelen en afbakken op 180 graden.
paulus811
9 jaar geleden
escape
9 jaar geleden
Voor lekkere patatjes moet je juist kruimige aardappelen gebruiken, geen vastkokers.
http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/koken-recepten/patat-gaan-aardappel-geschikt-tips.204576
paulus811
9 jaar geleden
De meningen op internet zijn sterk verdeeld. Ik heb even rond gezocht en zie mensen zweren bij een bintje voor frites en dat is een bloemige aardappel. Maar evenzoveel artikelen bevelen Frieslanders aan en dat zijn vrij vastkokende aardappelen. Frieslanders schijnen een betere smaak te hebben, maar ik heb ze zelf nooit gebruikt dus spreek helaas niet uit ervaring.
paulus811
9 jaar geleden
Ik ben geen friteskenner en kan ook op google wanneer ik zoek op ' musica frites' niets vinden. Moet je helaas het antwoord schuldig blijven. Maar als dit de enige aardappelen zijn die je hebt, zou ik het gewoon proberen. Als t lekker is is het lekker.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Foutje.
Een Frieslander is een licht bloemige/kruimige aardappel.
Voor friet is 't het beste om bintjes [vastkokende aardappel] te nemen. Wat je wel kunt doen met andere aardappelen is ze in de zonnebloemolie te bakken, door de olie worden ze lekker gebakken, veel beter dan in de margarine.