Waarom krijg ik bruine frietjes?

Hallo,

ik wil zelf graag patat maken maar overal zeggen ze dat je de patat eerst moet voorbakken op 140 graden. Het probleem is dat als ik dat doe dat de patat zich helemaal vol laat zuigen met vet en zodra ik ze dan afbak op 180 graden worden ze heel donker bruin en niet knapperig en eigenlijk zijn ze dan ook niet lekker. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De fout moet toch bij jou liggen. Neem schoon frituurvet,{ ossewit bakt het beste} anders frituurolie. Bak niet te grote porties gespoelde frites voor op 150C , zorg dat het vet niet te veel afkoelt, dan worden je frites te vet. Laat de gebakken frites afkoelen en bak ze dan af op 185C in niet te grote portie's Als je fritesaardappels koopt en daarmee aan de gang gaat en het recept opvolgt, kan het niet fout gaan . Ik heb ze 30 jaar zo gemaakt.

Goeie friet begint met de juiste aardappel. Neem een vastkokende aardappel zoals een bint, of vraag naar patataardappelen bij de groenteboer. Nadat je deze in friet gesneden hebt, moet je deze wassen om het zetmeel eraf te spoelen. Die bruine frietjes krijg je door verbrand zetmeel. Dan goed drogen en voorbakken op 150-160 graden. Af laten koelen en afbakken op 180 graden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100