Kun je van alcohol afvallen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
crispy
5 jaar geleden
Ja, indien je alleen kijkt naar de weegschaal op korte termijn.
Punt is namelijk dat droge (dus absoluut niet zoete!) witte wijn zorgt voor extra vochtafdrijving. Wat je dan afvalt is dus alleen vocht, maar dat drink je er natuurlijk binnen een dag weer bij.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Over het algemeen wordt alcohol vaak gemixt en zijn dit ongelofelijke calorie bommen. Daarom wordt er ook vaak tijdens het volgen van een dieet afgeraden om alcohol te drinken
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Veel zuipen, kotsen en weinig eten door de kater: Dan val je wel af, op een zeer ongezonde manier.
Na een tijdje krijg je ziektes, bijvoorbeeld alvleesklierkanker en dan val je zeker af.

Antwoorden (1)

Als dit jou aan zou zetten om veel in beweging te komen, dan wellicht ja (maar ook dan moet je het aantal kcal van die alcohol eerst weer eraf werken voor je af kan vallen plus nog eens de extra nadelen die alcohol ivm je dieet). Door enkel het zelfde te leven leiden en daarbovenop alcohol te consumeren val je zeker niet af. Alcohol is namelijk ook een bron van calorieën.

---
https://www.jasperalblas.nl/alcohol-onopvallende-dikmaker/

Calorieën in alcohol
Veel mensen denken dat je van voedsel dik wordt, maar onderschat het drinken van alcohol niet. Een gram alcohol levert 7 kcal waar een gram vet 9 kcal levert. Het verschil is echter dat vetten belangrijke voedingstoffen aan het lichaam leveren en alcohol enkel lege calorieën. (lees meer over de juiste manier van calorieën tellen).

Het drinken van alcohol doet dus niets nuttigs voor je. Het is zelfs giftig, waardoor het lichaam er alles aan doet om de calorieën uit alcohol direct te verbranden en de alcohol zo snel mogelijk uit je bloed te verwijderen. Dit proces krijgt voorrang boven de verbranding van vetten en koolhydraten die het lichaam binnenkomen via voedsel. Deze stoffen worden daardoor opgeslagen als vet.
---