Heet de overgebleven vloeistof van boter karnemelk?

Ik maakte vandaag boter, kneep het uit en kreeg een witachtige vloeistof over, dit zou botermelk zijn maar is dit dus karnemelk want tegenwoordig maken ze dat door magere melk te zuren heb ik gelezen

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
amc
5 jaar geleden
De naam in het buitenland zegt het al; Buttermilch (Duits) en Buttermilk (Engels). Alleen wij noemen het karnemelk omdat het na het karnen van room tot boter vrij kwam.

Antwoorden (1)

Wat jij over hebt gehouden, is de enige echte karnemelk. Een bijproduct bij de productie van boter.

"Vroeger werd karnemelk gemaakt door verzuurde room te karnen. Hierbij werd verzuurde room in een zogenaamde karnton gegoten en werd er met een stok omhoog en omlaag ‘geklopt’.

Hierdoor klonterde het melkvet samen, wat vervolgens als boter bovenop de melk kwam te drijven. Deze boter werd afgeschept, en de overgebleven zure vloeistof was… karnemelk!"

Het product dat nu als "karnemelk" in de schappen van de supermarkt staat, wordt gemaakt door aan magere melk melkzuurbacteriën toe te voegen waardoor de melksuiker wordt omgezet in melkzuur.

We zullen maar zeggen dat dat ongekarnde karnemelk is.
Botermelk is een ander woord voor de "echte" karnemelk.
Toegevoegd op 23 augustus 2018 19:11: tekst
5 jaar geleden
amc
5 jaar geleden
https://www.culy.nl/inspiratie/karnemelk/