Mijn kinderen hebben ook alle drie minstens één vegetarische periode gehad toen ze nog verschrikkelijk in de groei zaten. Ik heb dit gerespecteerd. Het hebben van een eigen visie is iets wat kinderen ook moeten kunnen oefenen tijdens hun jeugd.
Ik heb mij wel verdiept in vegetarisch koken om er voor te zorgen dat mijn kinderen toch alle voedingsstoffen binnen kregen.
Het voedingscentrum schrijft hier het volgende over:
"Veel kinderen kennen een periode waarin ze geen vlees willen eten. Kinderen leggen dan de relatie tussen de dieren om zich heen en het vlees op hun bord. Voedingskundig gezien hoeft het niet eten van vlees (en vis) geen probleem te zijn, maar let er wel op dat je kind op een andere manier voldoende ijzer en vitamine B12 binnenkrijgt.
IJzer komt behalve in vlees ook voor in brood, graanproducten, groente en peulvruchten. Plantaardige vleesvervangers zoals tahoe, tempé, sojabrokjes, vegetarische burgers, vegetarische schnitzels en vegetarisch gehakt en Valess zijn goede ijzerleveranciers. Kaas bevat geen ijzer en relatief veel (verzadigd) vet. Gebruik dus niet te vaak kaas als vleesvervanger. Quorn bevat weinig ijzer en is daarom ook geen volwaardige vleesvervanger. Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Als je kind geen vlees eet, zorg dan dat het wel voldoende melk en melkproducten krijgt.
IJzer uit vlees wordt beter opgenomen dan ijzer uit plantaardige producten. Vitamine C kan de opname van ijzer uit plantaardige producten bevorderen. Vitamine C zit in groente en fruit. Zorg bij elke maaltijd daarom voor groente en/of fruit, bijvoorbeeld in de vorm van rauwkost, gekookte groente, fruit of sinaasappel-, grapefruit-, ananas- of tomatensap".
- Bronnen:
-
www.voedingcentrum.nl