Mogen kinderen vegetarisch eten of komen ze dan voedingstoffen te kort?

Één van mijn kinderen wil geen vlees meer eten, kan ik dit toestaan en hoe vang ik de voedingstoffen op die ze te kort komen. Ik eet zelf ook geen vlees, maar ik ben volwassen, heeft dit voor kinderen verder nog andere gevolgen.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik vraag of ik dit kan toestaan, eigenlijk bedoel ik, dat het kind hier vrij in is, om het zelf te beslissen, het gaat mij meer om het opvangen van vitaminen, mineralen e.d. die in vlees voorkomen en dan voor een kind.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe oud is je kind, want het maakt nogal uit of je 7 of 17 bent
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben (en mijn zus is) van baby af aan helemaal vegetarisch opgegroeid, met veel volkorenproducten, zilvervliesrijst, notenbrood en peulvruchtensoepen in het weekend - en we zijn nu allebei in de 50, worden allebei minstens 10 jaar 'te jong' geschat, en genezen sneller bij ziektes en wondjes dan anderen.....als er een voorbeeld gezocht zou worden van hóé goed een vegetarische leefwijze is, zijn wij daar de blákende voorbeelden van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kind waar het om gaat is 10 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prachtig trouwens @nieuwsgierig jou antwoord!

Het beste antwoord

Mijn kinderen hebben ook alle drie minstens één vegetarische periode gehad toen ze nog verschrikkelijk in de groei zaten. Ik heb dit gerespecteerd. Het hebben van een eigen visie is iets wat kinderen ook moeten kunnen oefenen tijdens hun jeugd.
Ik heb mij wel verdiept in vegetarisch koken om er voor te zorgen dat mijn kinderen toch alle voedingsstoffen binnen kregen.

Het voedingscentrum schrijft hier het volgende over:
"Veel kinderen kennen een periode waarin ze geen vlees willen eten. Kinderen leggen dan de relatie tussen de dieren om zich heen en het vlees op hun bord. Voedingskundig gezien hoeft het niet eten van vlees (en vis) geen probleem te zijn, maar let er wel op dat je kind op een andere manier voldoende ijzer en vitamine B12 binnenkrijgt.
IJzer komt behalve in vlees ook voor in brood, graanproducten, groente en peulvruchten. Plantaardige vleesvervangers zoals tahoe, tempé, sojabrokjes, vegetarische burgers, vegetarische schnitzels en vegetarisch gehakt en Valess zijn goede ijzerleveranciers. Kaas bevat geen ijzer en relatief veel (verzadigd) vet. Gebruik dus niet te vaak kaas als vleesvervanger. Quorn bevat weinig ijzer en is daarom ook geen volwaardige vleesvervanger. Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Als je kind geen vlees eet, zorg dan dat het wel voldoende melk en melkproducten krijgt.

IJzer uit vlees wordt beter opgenomen dan ijzer uit plantaardige producten. Vitamine C kan de opname van ijzer uit plantaardige producten bevorderen. Vitamine C zit in groente en fruit. Zorg bij elke maaltijd daarom voor groente en/of fruit, bijvoorbeeld in de vorm van rauwkost, gekookte groente, fruit of sinaasappel-, grapefruit-, ananas- of tomatensap".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als je bedenkt dat het merendeel van India generatie na generatie eeuwenlang vegetarisch heeft gegeten en nog steeds doet (kinderen en volwassenen), dan kan je nagaan dat het onzin is dat kinderen beter af zouden zijn als ze vlees zouden eten. Alles komt neer op een menu met voldoende ijzer en vitamine B12. Op onderstaande link kan je wat suggesties van het voedingscentrum hierover lezen, in welke voeding daarvan het meeste aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kinderen kunnen best vegetarisch eten, maar vlees is zoo gezond! ze worden er sterker/steviger van en de hersenen ontwikkelen 'meer' als ze vlees eten. kinderen die nog groeien kunnen t beter wel eten vind ik.

Toegevoegd na 1 minuut:
je kan je kind het beter laten eten en hem daar niet te veel vrijheid in geven. later zal diegene je echt dankbaar zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rose
14 jaar geleden
Over de positieve invloed van het eten van vlees op de ontwikkeling van de hersenen was mij nog niets bekend. Kan ik dat ergens vinden?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een mythe. Dezelfde voedingsstoffen waar kinderen 'stevig van worden' en die goed zijn voor de ontwikkeling van de hersenen, kunnen net zo goed uit andere bronnen dan vlees gehaald worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, wel uit andere bronnen,
maar dan krijg je er toch minder van binnen.
En hoe meer verschillende dingen je in je jeugd eet, hoe meer je later lust.
En over die olifant slaat nergens op want een giraffe is OOK geen vlees eter!
rose
14 jaar geleden
Maar de vraag is natuurlijk of kinderen automatisch tekort komen als ze geen vlees eten. En dat is niet zo. Vlees eten is niet noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@SAph: de meeste mensen eten véél meer vlees dan nodig om die voedingsstoffen binnen te krijgen, het is dan ook geen enkel probleem als een vegetariër (kind of volwassene) daar wat minder van binnen zou krijgen dan een vleeseter. Áls een vegetariër daar al minder van binnenkrijgt, dat hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik eet ook geen vlees en ik ben zeer gezond. Ik kan hem niet dwingen om vlees te eten vind ik. De rest van het gezin eet wel vlees, maar biologisch. Volgens mij moet het wel op te vangen zijn met andere levensmiddelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"de hersenen ontwikkelen ‘meer’ als ze vlees eten" Ik ben heel benieuwd naar je bron hiervan. Het lijkt mij namelijk volkomen verzonnen. Zolang je ervoor zorgt dat je goede alternatieven eet, ben je minstens even gezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij hebt zeker ook veel vlees gehad vroeger? :)
Het is stukken gezonder om vegetarisch te eten (helemaal als het vlees uit de bio-industrie betreft).

Je moet, als vegetariër, net als een vlees-eter, gewoon erop toezien dat je voldoende van alles binnen krijgt, dat je een evenwichtig dieet hanteert.

Dat geldt ook voor kinderen.
14 jaar geleden
Kinderen kunnen zich uitstekend ontwikkelen zonder vlees te eten. Dan moet je er wel goed op letten dat ze zeer gevarieerd eten. In de westerse wereld zijn wij eigenlijk helemaal niet goed ingesteld op maaltijden zonder vlees. We grijpen vaak naar vleesvervangers die door soja worden gemaakt en je kunt je afvragen of dat we zo goed is. Vlees bevat eiwitten en kinderen hebben eiwitten nodig om te kunnen groeien en voor hun hersenen. Niet alleen vlees bevat eiwitten. Er zijn voldoende producten die boordevol eiwitten zitten.
Wat vegetarische kinderen dan het beste kunnen eten is:

Noten, zaden, groene groentes, avocado, peulvruchten (bonen, linzen, kikkererwten enz.) Bovendien bevatten broccoli en sesam veel meer calcium dan b.v. melkproducten.

Toegevoegd na 49 minuten:
Als je goed vegetarisch wilt koken kan ik aanbevelen om een indiaas kookboek aan te schaffen. Erg lekker en je mist absoluut geen vlees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil je kind vegetarisch of veganistisch eten?

Als het gaat om vegetarisch eten en het wel melkproducten en eieren e.d. eet, is er niets aan de hand. Schenk voor de zekerheid een extra glas melk in of kook wat vaker een eitje. Verder kan je kind gewoon mee-eten met jouw vegetarische menu, zolang het maar gevarieerd is.

Hierbij ga ik ervan uit dat je wel weet hoe je zelf als volwassene voldoende binnen kan krijgen zonder vlees te eten. Als je alleen maar sojaburgers eet, is het natuurlijk een ander verhaal.

Als je kind veganistisch wilt eten, zonder wat voor dierlijke producten dan ook, moet je veel nauwkeuriger opletten hoe het alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Daarvoor weet ik zelf te weinig van veganistisch eten om je advies te geven. Als het om mijn kind ging, zou ik waarschijnlijk advies aan een diëtist vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mens eet van nature vlees. Dus ja, het is beter om ze een normaal dieet voor te schotelen. Logisch.

Dat wij het zielig vinden dat we dier moeten doden voordat we het op kunnen eten doet daar niets aan af. De mens is "ontworpen" als gedeeltelijk vleesetend en je kunt er dus van uitgaan dat ons lichaam daar stoffen uithaalt die we nodig hebben.

Ik denk dat je dus voor je kinderen die keuze niet moet maken. Haal wel biologisch vlees ipv die shit van de c1000 bijv.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Van nature'? Ik zou even googlen op de term 'naturalistic fallacy', kan heel verhelderend zijn. De mens heeft ook van nature geen kleren aan, heeft van nature een verrot gebit, sterft van nature massaal voor de 40 jaar bereikt is, en fokt van nature ongebreideld tot ze er letterlijk dood bij neervalt. Of de mens 'van nature' vlees eet, is niet relevant. Of kinderen voldoende en de goede voedingsstoffen binnenkrijgt (wat overigens 'van nature' niet zo is) wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, en alles wat op het internet staat is waar goedemorgen, hoe naief moet je zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik haal voor de rest van het gezin altijd al biologisch vlees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet alles wat op het internet staat is waar. Je kunt ook een bibliotheek opzoeken, of een school, om even te kijken over wat voor concept ik het heb. Goedemorgen, hoe kun je het punt missen? Om je op weg te helpen: 'naturalistic fallacy' is de term waarmee de denkfout wordt benoemd van het idee dat iets dat 'natuurlijk' zou zijn ook per se goed zou zijn. Een voorbeeld van een naturalistic fallacy is het idee dat homoseksualiteit slecht zou zijn omdat het niet 'natuurlijk' zou zijn. Of dat wel of niet waar is (dat is het overigens niet) is irrelevant bij het beantwoorden van de vraag of homoseksualiteit wel of niet slecht is. Het wordt ook wel aangeduid als het onvermogen om het verschil te zien tussen 'is' en 'ought', oftewel het verschil tussen hoe iets (bijvoorbeeld 'van nature') is en hoe het zou moeten zijn. Of de mens 'van nature' vlees eet, is geen argument voor het idee dat mensen vlees zouden moeten eten. Dat punt is irrelevant. Of dezelfde voedingsstoffen wel of niet uit andere bronnen gehaald kunnen worden is wél een argument.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SuzyQ, +1 als het kon voor een (of meerdere) goede reacties! Nietdetuinman, los van het feit of je gelijk hebt of niet, je geeft helemaal geen direct antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, hij wil geen vlees eten en hij hoeft dat ook niet, ik zoek eigenlijk vervangers voor het kind. Als hij over 3 jaar weer vlees wil eten, vind ik dat ook prima, maar dan wordt het biologisch vlees.
Voor zover ik het weet heb je echt geen vlees nodig om gezond te eten.
Als je geen vlees meer wilt eten dan zou ik het volgende afspreken.

Het kind moet wel 2x per week vis eten en 1x per week kip.

Voor de andere dagen zijn er vleesvervangers, bijv van Vales. Op die manier kan ik me niet voorstellen dat het kind iets niet binnenkrijgt dat wel belangrijk is. Oh, en zet 1 avond per week een bakje (ongezouten en ongesuikerde) nootjes neer. Bijv een bakje walnoten.

Toegevoegd na 2 minuten:
En maak af en toe een eitje.

Ik weet niet of dit een perfecte vervanging is, maar ik ben kerngezond en ik eet al sinds mijn 8ste geen vlees meer, behalve héél af en toe kip. En ik eet dan 1x per week vis, misschien nog te weinig.

Heb laatst ook mijn bloed laten testen en ik had van alle stoffen genoeg binnen. Nooit problemen gehad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het enige wat ik kan zeggen is dat je kinderen gewoon vlees moeten eten ik ben zelf ook vegetarisch geweest maar ik kreeg klachten zoals flauwvallen erge hoofdpijn en vermoeidheid ze moeten eigenlijk pas die beslissing nemen als ze achttien zijn want dan zijn ze ook niet meer in de groei ik hoop dat je hier iets aan hebt.