Kan ik bloem altijd vervangen door glad wit meel?

Bij veel Nederlandse recepten wordt bloem gebruikt. Kan ik dit altijd vervangen door meel? Ik woon in Duitsland en hier heb ik alleen "Glatt Mehl" (wit) gevonden. Wat ze hier ook hebben is Backpulver en Natron, wat ik kleine zakjes verkocht wordt. Kan ik met deze ingredienten hetzelfde maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
6.4K

Het beste antwoord

Bloem is fijngemalen tarwemeel zonder bakpoeder of gist. Met Backpulver of Natron heet het zelfrijzend bakmeel. Je kunt dus Glatt Mehl gebruiken waar in het Nederlandse recept bloem staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
molenaar
12 jaar geleden
bloem is gezeefd meel niet fijn gemalen grt robert
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het niet maalt, valt er weinig te zeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahaha
maar je hebt gelijk Pedro. Glatt Mehl is bloem.

Andere antwoorden (1)

Bloem is de gezeefde versie van meel, dus zonder alle vliesjes (kaf) er in. Ik bedoel dus niet bakmeel, das heel wat anders dan meel en krijg je dus ook ander resultaat.
Je kunt dus ook net zo goed meel nemen in plaats van bloem, natuurlijk afhankelijk van wat je wilt maken, de een is gezeefd, de andere niet.
Ga naar de plaatselijke bakker, daar verkopen ze je zo de hoeveelheid bloem of meel die je nodig hebt.