Hoe maak je brandnetel thee?

In de natuur dus van verse brandnetels en voeg je er nog iets aan toe?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3.7K

Antwoorden (5)

Verwarm een theepot voor.
- Stop ongeveer 30 gram brandnetelsnippers in de pot(4 eetlepels)
- Giet hier 6 dl. kokend water bij
- Deksel op de theepot en even 10 minuten laten trekken.
- Giet de thee uit de pot in een glas (door een fijn zeefje; anders komen alle bladeren mee)
- En... Klaar is de thee om gedronken te worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is wat je nodig hebt:

-Werkhandschoenen
-Patch van niet-verontreinigd brandnetels
-Scharen of tuinieren schaar
-Verzamelen Bowl
-Waterkoker
-Beker
-Pot (optioneel)
-Koffiekan (optioneel)

1. Zoek pleister van nature groeien brandnetels, ver weg van het autoverkeer, pesticiden of dierlijk afval. Rivieroevers en bossen zijn geweldige plekken om te kijken.

2. Breng je handschoenen, kom en schaar.

3. Knip voorzichtig de zeer toppen van de brandnetel, genaamd de tips. De tips zullen vaak een lichtere kleur groen dan de rest van de plant. U kunt meer van de plant, maar de thee meer bitter.

4. Hak de brandnetel tips in de kom met de schaar.

5. Breng een kookpot of een koffiekan (zuiger-stijl koffiezetapparaat). Plaats de gehakte brandnetels in de pot of de koffiekan. U hebt een kopje water per losse cup handvol gehakte brandnetels. U hoeft geen exacte metingen om een goede kop thee.

6. Breng het water aan de kook in een waterkoker. Als het kookt, voeg het aan de brandnetel gevulde pot of koffiekan.

7. Laat de thee steile gedurende 10 minuten. Dan hetzij stam in een beker (bij gebruik van een pot), of druk op de zuiger helemaal naar beneden en giet het in een kopje thee (bij gebruik van een koffiekan). Meestal hoeft u geen zoetstof.

Hints:

-Als je niet koken of infuus gedurende ten minste 10 minuten, zal de angel er nog zijn.
-De greens zijn eetbaar en lekker. Ze kunnen worden toegevoegd aan soepen, stamppotten en pasta's of gegeten met chips (chips).
-Drinken alleen een kopje brandnetel thee per dag totdat u er wel aan wennen, of je zou kunnen krijgen diarree.
-Brandnetel thee kan worden gedronken warm of koud.
-Drink nooit meer dan drie kopjes per dag, want dit zal je slechte diarree.
-Drink geen thee brandnetel als u een soort van allergische reactie, zoals huiduitslag, zwelling of ademhalingsproblemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Verwarm een theepot
- Stop ongeveer 30 gram gesnipperde brandnetels in de theepot (ca. 4 eetlepels)
- Giet hier 6 dl. kokend water bij
- Doe de deksel op de theepot en laat het zo'n 10 minuten trekken
- Schenk de thee uit in een kop of glas en gebruik hierbij een zeefje om te voorkomen dat het blad meekomt.

Eventueel op smaak brengen met honing of suiker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, gewoon even goed afspoelen, en daarna laten trekken. Eventueel bij het schenken nog een zeefje ervoor houden, want niet alle beestjes spoel je zomaar weg.
Er lekker om erbij een paar blaadjes munt (ook uit de tuin) mee te laten trekken.
Heerlijk en helemaal gratis!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je plukt met handschoenen verse brandnetels maar let erop dat de brandnetels niet bij een straat staan of braakgrond,wegbermen,aan de bosrand,mijdt deze laatste locatie omwille van de vervuiling.
Spoel de brandnetels onder de kraan,gebruik alleen de hele jonge bladeren en stengeltoppen.
ongeveer 150 gram.

Spoel de theepot met heet water en doe de jonge bladeren erin,giet het heet water erbij en laat 10 minuten trekken.

Brandnetelthee kuurtje drink je er rustig drie kopjes per dag (tot zelfs 2 liter).
Zuivert je lichaam en is ook heel goed tegen voorjaarsmoeheid!