Hoe werkt een koolhydraatarm dieet?

Tegenwoordig lees je niets anders dan diëten die koolhydraatarm zijn die ook echt werken maar ik vraag me wel steeds het volgende af.
In Zuid Europa wordt er hoofdzakelijk Pasta gegeten. En ook veel stokbrood !
Deze mensen zijn over het algemeen nooit te dik.
In de Aziatische landen wordt er altijd Rijst en Noodles gegeten .
Ook deze mensen zijn vaak eerder tenger dan te dik.
Wij zijn opgegroeid met aardappelen, wij waren nooit te dik?!
Waarom dan een koolhydraatarm dieet?

Zit het niet meer in kant en klaar en pakjes, koekjes snoep en afhaal waar we heel veel van benutten uit gemak? Worden we daar niet juist veel te dik van?

Ik wil het graag begrijpen waar het nu echt in zit...

Weet jij het antwoord?

/2500

Koolhydraat arm eten kun je doen als je overgewicht hebt. Mensen die overgewicht hebben, eten ALTIJD TEVEEL. Als je niet teveel eet, kun je gewoon alles eten. Suiker, andere koolhydraten, vetten, maakt niet uit. De ultieme overgewichten zie je op TLC, my 600 lb life (tegen de 300 kilo). Die worden op een koolhydraat arm dieet gezet.

In je spieren worden koolhydraten opgeslagen als energie, glycogeen heet het dan. Als je ineens bijna geen koolhydraten meer eet, word die energievoorraad aangesproken. Ook verlies je snel vocht. Hierdoor lijkt het alsof het heel goed werkt, want je bent zo een paar kilo kwijt. Daarom is het zo populair, eerste paar weken lijkt het heel goed te werken. Maar dit eerste verlies houd snel op, en het is vaak lastig om lang vol te houden. Zodra je weer koolhydraten eet, word de glycogeenvoorraad weer aangevuld. ----- De energiebalans is uiteindelijk leidend. Als je meer eet dan je verbruikt word je dikker, of dit nu koolhydraten, eiwitten, of vetten zijn maakt niet uit. Pakjes, zakjes, koekjes, en chips zijn zo gemaakt dat je er veel van wilt eten. En ze bevatten vaak best veel kcal, wat mensen niet altijd weten.

Toegevoegd op 09 augustus 2018 11:29: tekst

Het is niet helemaal duidelijk waarom een koolhydraatarm dieet werkt, maar er zijn twee goede theorieën, die bovendien overlappen. De ene zegt, dat koolhydraten eten zorgt voor een grotere insuline productie (om bloedsuiker te normaliseren). Insuline is een anabool hormoon. Insuline stimuleert dus opslag van vet. Dit effect is groter als je vaker of snellere koolhydraten eet; daarom is het nieuwste advies voor mensen met type 2 diabetes ook om maar 2 keer per dag te eten. De andere theorie is, dat koolhydraten niet verzadigen en dat je dus honger blijft houden. Je eet door tot je genoeg eiwit (of vet) hebt gegeten. Sterke aanwijzing hiervoor is, dat mensen ongemerkt grote hoeveelheden zoete frisdrank kunnen drinken, maar vaak voldaan zijn na een maaltijd met vlees of vette vis. Mensen die tenger zijn ondanks aardappels/rijst/pasta, hebben dus óf honger, óf eten daarbij adequate hoeveelheden eiwit/vet. Genuanceerd lijkt het er bovendien dus op, dat hoe vaker je per dag koolhydraten consumeert en hoe sneller die koolhydraten zijn, hoe dikmakender. Het advies is dan: -geen tussendoortjes -geen snelle koolhydraten/suiker (snoep, frisdrank, fruitsap) -trage koolhydraten in matige hoeveelheden, aangevuld met voldoende eiwit/vet, tijdens 2-3 maaltijden per dag.

Bronnen:
http://garytaubes.com/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100