Hoe werkt een koolhydraatarm dieet?

Tegenwoordig lees je niets anders dan diëten die koolhydraatarm zijn die ook echt werken maar ik vraag me wel steeds het volgende af.
In Zuid Europa wordt er hoofdzakelijk Pasta gegeten. En ook veel stokbrood !
Deze mensen zijn over het algemeen nooit te dik.
In de Aziatische landen wordt er altijd Rijst en Noodles gegeten .
Ook deze mensen zijn vaak eerder tenger dan te dik.
Wij zijn opgegroeid met aardappelen, wij waren nooit te dik?!
Waarom dan een koolhydraatarm dieet?

Zit het niet meer in kant en klaar en pakjes, koekjes snoep en afhaal waar we heel veel van benutten uit gemak? Worden we daar niet juist veel te dik van?

Ik wil het graag begrijpen waar het nu echt in zit...

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.3K
Cryofiel
5 jaar geleden
Goed nagedacht! De praktijk laat zien dat koolhydraten helemaal niet zo slecht zijn als sommige diëten beweren.
tinus1969
5 jaar geleden
Dat er in Z-Europa 'hoofdzakelijk pasta' wordt gegeten, is nogal een simplificatie.

Antwoorden (3)

Koolhydraat arm eten kun je doen als je overgewicht hebt.
Mensen die overgewicht hebben, eten ALTIJD TEVEEL.
Als je niet teveel eet, kun je gewoon alles eten. Suiker, andere koolhydraten, vetten, maakt niet uit.
De ultieme overgewichten zie je op TLC, my 600 lb life (tegen de 300 kilo).
Die worden op een koolhydraat arm dieet gezet.
Reddie
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
@1944EdL, ik zeg niet dat ze VEEL eten, maar dat ze TEVEEL eten.
De enige manier om zwaarder te worden is eten. Niets anders.
In je spieren worden koolhydraten opgeslagen als energie, glycogeen heet het dan.
Als je ineens bijna geen koolhydraten meer eet, word die energievoorraad aangesproken. Ook verlies je snel vocht.
Hierdoor lijkt het alsof het heel goed werkt, want je bent zo een paar kilo kwijt. Daarom is het zo populair, eerste paar weken lijkt het heel goed te werken.
Maar dit eerste verlies houd snel op, en het is vaak lastig om lang vol te houden.
Zodra je weer koolhydraten eet, word de glycogeenvoorraad weer aangevuld.
-----
De energiebalans is uiteindelijk leidend. Als je meer eet dan je verbruikt word je dikker, of dit nu koolhydraten, eiwitten, of vetten zijn maakt niet uit.
Pakjes, zakjes, koekjes, en chips zijn zo gemaakt dat je er veel van wilt eten. En ze bevatten vaak best veel kcal, wat mensen niet altijd weten.
Toegevoegd op 09 augustus 2018 11:29: tekst
Ritsuka
5 jaar geleden
Cryofiel
5 jaar geleden
Goed uitgelegd.
Ritsuka
5 jaar geleden
Bedankt voor de toevoeging
Reddie
5 jaar geleden
De ultieme overgewichten zie je op TLC, my 600 lb life (tegen de 300 kilo).
Die worden op een koolhydraat arm dieet van 1200 caloriën gezet.
De clou is dat je je eetpatroon blijvend verandert.
Dat doen de meeste mensen dus niet.
Ritsuka
5 jaar geleden
je moet het inderdaad volhouden.
Ze worden op 1200 kcal gezet, daar val je wel mee af, of het nu koolhydraatarm is of niet.
Het probleem is dat 1200 kcal op de lange termijn veel te weinig eten is voor een volwassen persoon.
Het is niet helemaal duidelijk waarom een koolhydraatarm dieet werkt, maar er zijn twee goede theorieën, die bovendien overlappen.

De ene zegt, dat koolhydraten eten zorgt voor een grotere insuline productie (om bloedsuiker te normaliseren). Insuline is een anabool hormoon. Insuline stimuleert dus opslag van vet. Dit effect is groter als je vaker of snellere koolhydraten eet; daarom is het nieuwste advies voor mensen met type 2 diabetes ook om maar 2 keer per dag te eten.

De andere theorie is, dat koolhydraten niet verzadigen en dat je dus honger blijft houden. Je eet door tot je genoeg eiwit (of vet) hebt gegeten. Sterke aanwijzing hiervoor is, dat mensen ongemerkt grote hoeveelheden zoete frisdrank kunnen drinken, maar vaak voldaan zijn na een maaltijd met vlees of vette vis.

Mensen die tenger zijn ondanks aardappels/rijst/pasta, hebben dus óf honger, óf eten daarbij adequate hoeveelheden eiwit/vet. Genuanceerd lijkt het er bovendien dus op, dat hoe vaker je per dag koolhydraten consumeert en hoe sneller die koolhydraten zijn, hoe dikmakender. Het advies is dan:
-geen tussendoortjes
-geen snelle koolhydraten/suiker (snoep, frisdrank, fruitsap)
-trage koolhydraten in matige hoeveelheden, aangevuld met voldoende eiwit/vet, tijdens 2-3 maaltijden per dag.
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Zie het programmax *my 600 lb life* (tegen de 300 kilo) op TLC
Die worden op een koolhydraat arm dieet van 1200 calorieën per dag gezet.
De clou is dat je je eetpatroon blijvend verandert.
Dat doen de meeste mensen dus niet.