Waarom heet een wilde perzik zo?

5 jaar geleden
4K
SimonV
5 jaar geleden
De vraag is waarom deze perzik wild of verwilderd wordt genoemd, terwijl het geen wilde vrucht is.
Ze zijn van oorsprong afkomstig uit China. Volgens overlevering zijn het de Spaanse en Portugese ontdekkingsreizigers geweest die de perzik begin 1500 naar Zuid Amerika hebben gebracht. De eerste commerciële teelt in Noord-Amerika (Californië) dateert van 1820.
Rond 1700 zijn het weer de Spanjaarden die deze vruchten meenamen naar het thuisland Spanje. Niet in de laatste plaats voor het heerlijke zoete en sappige vruchtvlees.
http://mssncs15.inhetweb.nl/product-info/fruit/fruit-met-een-p-t/fruit-perziken/
amc
5 jaar geleden
De wilde perzik is een verbeterde versie van de verwilderde perzik uit Spanje. Hij heeft verschillende benamingen zoals Paraguayos, wilde bosperzik, platte perzik , platerinas, Peche platte of Tellerperzik. In het Duits is 'Teller' een schotel of bord...er zijn namelijk ook Duitse rassen die veel gekocht worden. De 'Sugar Baby bijv. die zeer zoet smaakt en wit vruchtvlees heeft. De Saturn is zelfs het meest bekende ras platte perziken en is dus ook Duits. Ook uit Spanje komen ze veel waar vooruitziende kwekers ze begonnen te enten op klassieke perzik en nectarinebomen. Inmiddels is er nu ook een platte nectarine op de markt gekomen.
Uit Spanje komt het ras 'Paraguayo Tito'. Hij is zoet, makkelijk te schillen maar kan alleen minder lang bewaard blijven. Als je ze in de 2e helft september koopt, zijn ze al niet meer lekker eetbaar. Hij is dan keihard en tegen de tijd dat hij rijp is, is hij melig geworden. De wilde perzik is dezelfde perzik als de platte perzik, hij heeft gewoon meerdere namen.( Ik zag jouw reactie bij beantwoorder Simon ;-))

Het beste antwoord

Hoewel de naam anders doet vermoeden, is de wilde perzik geen wilde plant, maar een type perzik dat groeit aan een groep gecultiveerde rassen. De vruchten worden gekweekt in landen als Spanje, Portugal, Italië en Nieuw-Zeeland.
De naam ‘wild’ dankt de platte perzik aan z’n ongecultiveerde vorm: elke perzik is uniek en heeft een andere vorm.
Toegevoegd op 08 augustus 2018 14:10: afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV
5 jaar geleden
SentWierda
5 jaar geleden
Vanmorgen in de supermarkt hoorde ik iemand zeggen dat platte en wilde perziken verschillende soorten zijn. Omdat Wikipedia geen uitleg geeft over het 'wilde', stelde ik de vraag.
Ongecultiveerde vormen zijn normaal bij vele vruchten (bijv. aardbeien en kruisbessen) en ook bij aardappelen. Ik heb nog nooit iemand over wilde aardappelen horen spreken.
SimonV
5 jaar geleden
Als ik google op
“platte perzik” en “wilde perzik”
krijg ik alleen maar te lezen dat ze identiek zijn. Lees voor ongecultiveerd ‘ongecultiveerd ogende’. Voor het onderscheid met gewone perziken is de unieke, platte, ‘ongecultiveerd ogende’ wilde vorm wel relevant. Bij bijvoorbeeld aardappelen niet.