Houd koffie vocht vast of droogt het het lichaam uit?

Koffie ontrekt vocht uit je lichaam.. vandaar ook wel eens een glas water bij de koffie in een hotel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
12.9K

Het beste antwoord

De vochthuishouding is één van de weinige dingen waar koffie géén effect op heeft.
Desondanks heeft het wel effect op de mineralen en electrolytenbalans ín die vochthuishouding.
Door koffie ga je vaker plassen, waardoor je sneller vitamine B, C, ijzer, zink en calcium verliest.

Alle andere voor- (ja, die zijn er, óók op medisch gebied) en nadelen van koffie zal ik hier achterwege laten; dat is voor een heel andere vraag. :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan geregeld worden... ;-) Koffie is een stimulator van het centrale zenuwstelsel; op de korte termijn zorgt koffie dan ook voor het vrijkomen van meer adrenaline en cortisol, waardoor je meer alart wordt/je energieker voelt. Wanneer dit effect echter uitwerkt, ben je minder alart en minder energiek dan vóór het drinken van de koffie. Dit zorgt ervoor dat je meer koffie wil, etc, etc, waardoor op den duur er 'uitputting' kan ontstaan van de organen die cortisol en adrenaline produceren. De cortisollevels die omhoog gaan, zoals hierboven beschreven, zorgen voor een vernauwing in je grote vaten en dus in een verhoogde bloeddruk. Hierdoor moet je hart meer kracht leveren om het bloed rond te pompen. Op den duur is dit dus niet zo goed voor het hart. Koffie interfereerd met adenosine, dat normaal een rustgevend effect heeft op je hersenen. Koffie (zelfs zonder caffeïne) schijnt grote hoeveelheden vitamine K te bevatten; en helaas zijn vitaminen in grote hoeveelheden niet goed voor je. Mensen die veel koffie drinken hebben groter risico op het krijgen van trombose-gerelateerde aandoeningen. (i.v.m. vitamine K --> invloed op bloedstolling) Je slaapt er slechter door. [Dit merk ik persoonlijk ook niet ;-) -- maar het is bewezen :-(] Door een toename in darmperistaltiek worden niet alle voedingsstoffen goed opgenomen. (Dit kan ook een voordeel zijn ;-)) Er is een relatie tussen koffie drinken en tandsteen. En zoals ik al geschreven had; door vaker urineren verlies je belangrijke vitaminen en mineralen (B, C, calcium, ijzer, zink). Dit leidt bijvoorbeeld weer tot osteoporose (door het 'weglekken' van calcium uit je botten). En koffie heeft slechte effecten op bepaalde aandoeningen, indien je die reeds hebt. Bijvoorbeeld i.v.m. diabetes type II en glaucoom is koffie redelijk gevaarlijk/verergert de aandoeningen. Bron: een heleboel boeken en artikelen die ik heb gebruikt toen ik dit een half jaar geleden moest uitzoeken voor m'n studie. NB: De lijst voordelen is minstens nét zo lang ;-)

Andere antwoorden (4)

Matig gebruik van koffie heeft geen invloed op de vochthuishouding.

Wel ga je sneller plassen van koffie, maar het vochtgehalte blijft gelijk.

http://www.koffieengezondheid.nl/content/index.php/Vocht/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kopje koffie is natuurlijk ook een kopje water...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koffie is een goede dorstlesser en telt gewoon mee bij de inname van de aanbevolen 1,5 à 2 liter vocht per dag. Ook tijdens warme dagen tellen de kopjes koffie mee om de vochtbalans op peil te houden. Het is een fabel dat koffie vochtafdrijvend zou werken. Bij sommige mensen kan koffie wel voor een iets snellere, maar niet voor meer uitscheiding van vocht zorgen. Bij sterk gezette koffie kan het aangenaam zijn de smaak met een slokje water te neutraliseren. Dat is de enige reden van het glaasje water bij de koffie, zoals dat bij sommige restaurants of cafés wordt geserveerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koffie en thee onttrekken (in tegenstelling tot alcohol) geen vocht aan je lichaam.
Het glas water dat je bij de koffie krijgt is bedoeld om een neutrale smaak in je mond te krijgen, zodat je de koffie die je daarna drinkt beter proeft.