Is brood gezond voor je?

Er word altijd gezegd dat je minstens 4 broodjes dagelijks moet eten..maar in andere landen eten mensen bijna nooit brood en zijn kern gezond.. is dit dus onzin?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De logica van de uitleg bij je vraag klopt (op meerdere punten) niet. Het belangrijkste punt:
Als er door mensen in andere landen geen brood wordt gegeten en deze mensen desondanks kerngezond zijn, zegt dat *niets* over het wel of niet gezond zijn van brood.

Het beste antwoord

Brood is gezond, mits je het juiste brood in de juiste hoeveelheden eet.

Volkorenbrood zonder al te veel toevoegingen is het beste. Daar zitten voldoende vezels en voedingsstoffen in. Vier à vijf boterhammen per dag is al bijna de helft van je dagelijkse vezels. Bovendien bevat volkorenbrood langzame koolhydraten waardoor je een langer vol gevoel hebt.

Veel mensen denken dat hoe donkerder het brood hoe beter het is. Dat is dus absoluut niet waar. Brood kan niet donkerder zijn dan volkoren. Brood wat heel donker is, is vaak witbloem wat gekleurd wordt met gebrande granen. Gebrande granen zijn niet goed voor een mens. Überhaupt is verbrand voedsel zeer slecht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Brood bevat veel waardevolle voedingsstoffen. Brood is een leverancier van koolhydraten, voedingsvezels, eiwit, B-vitamines en mineralen.

Mensen in andere landen, die geen brood eten, zullen deze voedingsstoffen op een andere manier binnen moeten zien te krijgen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Er is een verschil tussen gezond en onmisbaar.
Brood is gezond, maar je kan ook ander voedsel eten om diezelfde voedingsstoffen binnen te krijgen. Je hebt dus niet per se brood nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brood,broodnodig!

Brood behoort niet voor niets tot de tweede laag van de voedingsdriehoek.Brood is een goede bron van complexe koolhydraten (zetmeel)dus...gezonde energieleveranciers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dacht je, als ik twee woorden verander, valt het niet op dat ik gedachteloos knip en plak van de Belgische Knorr-site? http://www.knorr.be/nl/nl_kooktrucs_artikels_15.asp "Brood behoort niet voor niets tot de tweede bouwlaag van de voedingsdriehoek. Het is een goede bron van complexe koolhydraten, de gezonde energieleveranciers."
Een evenwichtig voedingspatroon is erg belangrijk om je gezond en fit te voelen. We halen uit onze voeding de nodige energie om elke dag goed te kunnen functioneren en presteren. Brood is een zeer belangrijk voedingsmiddel en van nature al gezond! Brood bevat namelijk vezels, vitamines en mineralen die bijdragen aan een evenwichtig en verantwoord voedingspatroon.

Niet voor niets beveelt het Voedingscentrum aan om elke dag brood te eten. Volgens het Voedingscentrum horen brood en andere graanproducten bij een gezond eetpatroon, want brood en dan vooral de bruine en volkoren soorten bevatten veel belangrijke voedingsstoffen, zoals vitamines, mineralen en voedingsvezels.

Daarnaast is brood de belangrijkste leverancier van koolhydraten, ijzer, koper, magnesium en jodium. Al deze voedingsstoffen heb je nodig, elke dag weer. Ook bevat brood veel B-vitamines en zink. En wat helemaal mooi is: brood bevat maar heel weinig vet. Brood is daarom onmisbaar!

Dankzij het uitgebreide assortiment van Délifrance is het mogelijk om behalve gezond en verantwoord te eten, ook lekker te eten, want het ‘joie de vivre’ blijft natuurlijk een essentieel onderdeel van de maaltijd. Zo hebben wij witbrood, meergranenbrood, boerenlandbrood, rustiek brood, mueslibrood, maïsbrood, olijfbrood, brood met Omega 3, brood met toegevoegde vitamines & mineralen…..

Kortom, voor elk wat wils!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brood wordt, evenals andere koolhydraatrijke voedselbronnen, overgewaardeerd als voedingsmiddel. In de menselijke evolutie zijn we bij wijze van spreken pas een minuut geleden koolhydraten uit o.a. granen gaan eten. Zeker als die geraffineerd worden zijn ze uitgesproken slecht voor onze gezondheid. Gevolgen zijn diabetes, overgewicht, hart- en vaatziekten en sommige vormen van kanker. Moet je afvallen, dan kun je zonder brood. Ben je op gewicht, eet dan in ieder geval geen geraffineerde koolhydraten zoals witbrood maar volwaardige producten zoals volkorenbrood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SImpelweg JA!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brood heeft zich de laatste jaren ontwikkeld van een basisvoedingsmiddel naar een genotsvoedingsmiddel: brood is genieten. De verluxing van het broodassortiment heeft daarvoor gezorgd. En dat zie je terug in de momenten waarop brood wordt geconsumeerd.
Dé traditionele broodmomenten zijn nog steeds het ontbijt en de lunch. Maar brood heeft zich inmiddels een weg gebaand naar andere tijdstippen op de dag. Tussendoor wordt steeds vaker een boterham of een broodje gegeten om de lekkere trek te stillen. Brood wordt in toenemende mate bij de warme maaltijd gebruikt. Daarmee volgen wij de gewoonten van andere culturen. En ook past brood heel goed bij het borrelen, of dat nu in de namiddag of avond is. Dat is niet verwonderlijk, want brood is gezond, lekker, gemakkelijk en je kunt er eindeloos mee variëren. Dat betekent dat je op elk moment van de dag brood kunt eten. Voor elk ‘broodmoment’ is er wel een geschikte broodsoort voorhanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dit is inderdaad onzin. Maar dat wil niet zeggen dat (volkoren) brood niet gezond is!
Het gaat vooral om de combinatie van vezels en granen, vooral erg goed voor onze darmen en levert snel energie. Wel zijn er twijfels over 'fabrieksbrood' dat misschien teveel zout bevat, en kleurstoffen om het bruiner te laten lijken dan dat het is. En er zijn ook twijfels over dat gist misschien niet zo goed voor een mens is.
Weet wat je eet! De vezels die in brood zitten kan je ook goed vervangen door bijvoorbeeld (zilvervlies) rijst of een pap van quinoa of amaranth. Schepje lijnzaad erdoor en een paar pompoenpitten en je hebt een 'power-pap' met een nog betere voedingswaarde dan het meeste brood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja brood is gezond.Vooral 't jodium wat in brood zit is gezond.Een tekort aan jodium levert schildklier problemen op.De helft van onze jodiuminname halen we uit brood.
Heel belangrijk dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teveel brood is ook niet goed, het zetmeel word in je lichaam door enzymen omgezet in glucose, en als je teveel glucose binnen krijgt kan het bevorderen om ziektes zoals diabetes type 2 te krijgen. En natuurlijk word je van teveel glucose ook dik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk,hoe bruiner hoe beter

volkoren is het gezondst

63 kal zitten er in 1 boterham