Ik heb een vleespakket gekregen en daar ligt de kip naast het vlees, is dat gevaarlijk?

Ik heb het ingevroren van iemand gekregen. Die heeft het niet bevroren van de slager gekregen. Naast de kip (kippepoten) liggen karbonades en hamlappen. Hoe pak ik dit aan? Ik wil geen gedoe met kruisbesmetting en ziek worden,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Koken
20.7K

Het beste antwoord

als het allemaal apart verpakt is en dan bij elkaar kan het in principe geen kwaad maar is dat niet het geval ,probeer het te ontdooien ,als het voor de helft ontdooit is probeer het los te trekken ,was de poten en maak een lekkere bouillon dat kan je weer in portie,s invriezen ,maak een lekkere stoof potje van de hamlappen die kan je ook weer in portie,s invriezen en bak de karbonade,s ,die kan je met groeten en aardappelen of stamppotje het eerst eten

Toegevoegd na 26 minuten:
normaal gezien kan dat geen kwaad ,wel als het in de zomer 30 graden is .maar je kan het allemaal afspoelen voor de zekerheid en dan bereiden . maar je kan het voelen als het glibberig is en blijft plakken aan je handen dan zou ik het niet meer gebruiken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je. Het kan dus geen kwaad dat het eerst al 1 of 2 dagen naast elkaar heeft gelegen zonder dat het bevroren was. ja sorry, ik ben erg bang om ziek te worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi, dan weet ik wat ik te doen, bedankt voor de uitleg.l

Andere antwoorden (3)

Al het vlees wat je hebt gehad is vlees wat je helemaal moet door verhitten. Dit betekend dat je het niet zoals bijvoorbeeld een biefstukje ook medium (klein beetje rosé binnenin) kan serveren.

Je kan het beste het vleespakket ontdooien onderin de koelkast, zo loop je niet het risico dat de vleessappen over je groenten of andere producten loopt. 24 uur ontdooien is meestal genoeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok, en dan maakt het niet uit dat het tegelijk, naast elkaar ontdooit?
bevroren vlees is meestal verpakt in plastic zakjes dus kunnen hoe dan ook bij elkaar in de vriezer , bij ontdooien van vlees kan je dat het beste in een schaal of bord leggen dan vang je de sappen en komen ze niet inde koelkast of ergens anders , maar netjes in schaal of bord
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit vlees ligt dus allemaal naast elkaar, niet apart verpakt.
Allereerst moet je weten dat de kans dat je écht ziekmakende bacteriën zitten op kippenvlees en varkensvlees gelukkig niet zo groot is als men misschien zou denken. Denk hierbij aan Salmonella, Campylobacter, Staphylococcus aureus...

Bij voorbeeld: besmettingsgraad met Salmonella bij pluimvee is inderdaad hardnekkig, maar dankzij inspanningen van de sector (onder druk van regelgeving vanuit Brussel, niet alles uit Brussel is slecht) wordt dat steeds minder. De laatste cijfers laten zien dat ongeveer 2% van de koppels levende kippen besmet zijn met Salmonella. Dat vertaalt zich in ongeveer 0,5% van het vlees in het schap dat daadwerkelijk besmet is met Salmonella. De kans van Salmonella in varkensvlees is nog kleiner.
Maar goed, hoe klein de kans dan ook, is het je goede recht om niet ziek hiervan te worden!!

Kippenvlees en varkensvlees bij elkaar is geen groot probleem, omdat je doorgaans deze twee soorten goed doorbakt vóór consumptie. Dus ook al had je een kruisbesmetting gehad, dan zou je de ziekmakende bacteriën toch doden.
Sterker nog, varkensvlees en rundvlees zijn van binnen zo goed als steriel. Alleen de buitenkant is besmet met bacteriën. Dus in theorie kan je een stuk varkensvlees licht rosé van binnen laten, en toch geen bacteriële infectie krijgen. Ik raad het je toch niet aan omdat varkensvlees besmet kan zijn met microscopische parasieten (b.v. Cryptosporidium of Toxoplasma), dus toch verstandig om door te bakken.
Pluimveevlees is anders. Vogels ademen via luchtzakken. Dat zijn letterlijk zakken die door het hele lichaam, in de botten en tussen de spieren zitten waarmee vogels ademen en hun gewicht (voor het vliegen) laag houden. Hierin kunnen bacteriën zich nestelen, en hierdoor is zelfs de binnenkant van de spieren van een kip niet per se steriel. Vandaar de bekende waarschuwingstekst op kip van "Geef schadelijke bacteriën geen kans. Door en door verhitten...".

Dus: geen paniek!
Normaal ontdooien, normaal bakken (onthoud dat: door en door verhitten) en rustig opeten.
Het grootste risico is dat je tijdens de voorbereiding van vlees via je handen, messen, snijtafel, kraan, enz. andere producten besmet raken en je hierdoor ziek wordt.
Kijk de link van het RIVM voor een uitleg over kruisbesmetting, enne...

Eet smakelijk... en veilig!