HalloWaarom kan ik mijn steak nooit zo bruin bakken als een restaurantsteak ?

Mijn steak bakt nooit zo bruin als de steak die ik krijg op restaurant , heb alles al geprobeerd boter, olie...

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.1K
Ritsuka
6 jaar geleden
In wat voor pan en op wat voor vuur bak je?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Probeer het met Croma eens!

Antwoorden (3)

Laat eerst de pan goed heet worden.
Dan pas de boter erin (gebruik bak&braad of roomboter, geen margarine of olie)
Bestrooi de steak met zout en peper, dit geeft een mooi bruin korstje.
De steak mag pas in de pan als de boter bruin begint te kleuren.
Afblijven tot de steak helemaal is dichtgeschroeid. Als je tussendoor te veel gaat keren of schuiven met het vlees, verstoor je het proces dat zorgt voor een mooi bruin korstje.
6 jaar geleden
Begin met goede kwaliteit vlees en geen kiloknaller, beter voor jezelf en voor het dier. Neem daarna een goede pan, de pannen met anti aanbaklaag zijn eigenlijk niet echt geschikt. Zelf heb ik een pan van Fissler zoals in de link hieronder, deze kan veel hogere temperaturen verdragen dan een normale koekenpan. Laat de pan goed heet worden en neem goede olie. Leg de steak, die je minimaal een halfuur op kamertemperatuur hebt laten komen, in de pan. Doe wel zout, maar pas na het bakken peper op de steak. Peper verbrandt namelijk gemakkelijk. Als de steak in de pan ligt doe je er echte boter bij. Alleen boter zou te snel verbranden, vandaar de olie, dat kan hogere temperaturen aan. Blijf de steak over de bodem van de pan bewegen.

Na het bakkken doe je peper erop pak je de steak in alufolie in en laat je 'm nog zo'n 10 minuten rusten.

http://www.cookandco.nl/pannen/koekenpannen/fissler-crispy-steelux-premium-koekenpan-zonder-deksel-24-cm?langId=-104&storeId=10652
paulus811
6 jaar geleden
Castle
6 jaar geleden
+ Op kamertemperatuur laten komen is erg belangrijk en wordt toch vaak vergeten.
Vaak heeft een horecafornuis al meer vermogen dan een gewoon thuis-fornuis en een goede hitte is vooral bij het bakken van biefstuk erg belangrijk. Toch kan je ook thuis een goede steak bakken mét mooie bruine kleur.

Je hebt in elk geval een goede pan nodig die goed heet kan worden zonder te vervormen en die de hitte ook goed kan vasthouden. Een anti-aanbakpan kan je in elk geval vergeten voor biefstuk!
Neem het liefst een stalen of gietijzeren koekenpan.

Laat het vlees eerst op kamertemperatuur komen en bestrooi het met wat zout direct voor je gaat bakken, laat het dus niet nog even liggen omdat zout vocht onttrekt aan het vlees.
Peper doe je er pas op als het klaar is.

Het beste bak je de steak in koolzaadolie omdat die heel heet kan worden zonder te verbranden. Zorg ervoor dat de pan al goed droog opgewarmd is en doe er dan de olie pas in. Is de olie goed heet dan leg je de afgedroogde steak erin. Beweeg hem door de hele pan heen zodat hij overal in contact komt met de pan. Hiermee krijg je de mooie bruining. Wanneer hij aan een kant goed gekleurd is, draai je hem om en doe je er een flinke klont roomboter bij. Schep nu een paar keer, als de boter nog volop schuimt, een lepel van de boter over de biefstuk heen. Voor de smaak is dit erg belangrijk en uiteraard ook voor de kleur.
Haal de steak uit de pan en verpak hem in alufolie, laat hem zo 10 minuutjes rusten zodat de sappen zich kunnen verdelen in het vlees.
Maak evtl. de boterjus af met wat gehakte peterselie en breng op smaak met wat peper en zout.
amc
6 jaar geleden
paulus811
6 jaar geleden
Antwoord van een kok? +