Wat is er zo gezond aan appels?

Er bestaat zelfs een soort appel-dieet, waarom zijn appels eigenlijk zoveel gezond en hoeveel kan je er het beste per dag eten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Men zegt wel eens: An appel a day , keeps the doctor away !( „Een appel per dag houdt de dokter uit huis.” )Hoewel dat niet altijd opgaat, heeft de appel wel die gunstige reputatie,omdat hij stoffen bevat die een goede uitwerking op de gezondheid kunnen hebben. Elke appel op zich is een kleine opslagplaats van belangrijke voedingsstoffen. Een rijpe appel bevat vitamine B1, B2, B6, C en E. Hij biedt tevens een verscheidenheid aan suikers, zoals dextrose, fructose en saccharose. De combinatie van zuren in de appel is verantwoordelijk voor de smaak. Daarnaast bevat hij een aantal mineralen, zoals calcium, magnesium en kalium, alsook pectine en vezels. Zo’n 85 procent van de appel bestaat uit water. Ook zijn er studies gedaan betreffende het regelmatig eten van appels,dat dit heel goed is voor het gebit!

Elk eenzijdig dieet (en dus ook het appeldieet) is per definitie ONGEZOND. Een appel eten is best gezond. Er zitten vezels en vitamines in. Maar teveel appels eten is niet gezond, omdat een appel ook veel suikers en zuren bevat. Bovendien heeft je lichaam meer nodig dan alleen appels. Als je wilt afvallen, blijf dan vooral gevarieerd en voedzaam eten. Dus geen fabrieksmatige troep, maar echt eten waar je lijf iets aan heeft. Eet als je buikhonger hebt, tot je verzadigd bent (en niet propvol) en stop dan. Dan zal je lichaam efficient gaan verbranden. Regelmatig bewegen helpt ook bij afvallen. Toegevoegd na 5 minuten: Ik zie nu dat het "appeldieet" niet meer inhoudt dan het eten van 1 appel voor de maaltijd. Om je maag al te vullen zodat je van de warme maaltijd niet te veel gaat eten. Je doet het voorkomen dat je bij dit dieet alleen appels mag eten. (-; Je mag van mij voor de maaltijd best een appel eten, als je dit lekker vindt. Maar je zou daarvoor in de plaats ook prima een heldere groentensoep kunnen nemen. Dat vult ook prima. Het "appeldieet" voegt m.i. weinig nieuws toe.

Bronnen:
http://www.dieet-gids.com/dieten/appeldieet/

1.Appels zijn bijna het hele jaar door vrij goedkoop. Bovendien blijven ze, ook als ze al een tijdje liggen, nog steeds erg gezond. Ze verliezen in tegenstelling tot andere soorten fruit vrijwel geen voedingswaarde. 2.Een normale appel bevat rond de 3 gram aan voedingsvezel. Dit is ongeveer 10% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Vezels zijn erg gezond, want als je 30 gram voedingsvezel per dag eet, dan heb je bijvoorbeeld aanzienlijk minder kans op bepaalde soorten kanker. . Toegevoegd na 3 minuten: Het klinkt misschien raar, maar warme appels zijn heel gezellig. Dat komt omdat je huis heerlijk gaat ruiken als de appels in de oven zitten. Verder smaken warme appels zoeter en ze geven een sfeer van appeltaart. Met warme appeltjes maak je dus een klein eetfeestje, zonder dat je er dik van wordt. Want 1 appel bevat 50 kcal, en daar kan zich echt geen vetrol uit ontwikkelen. :) Andere feiten over appels die je moet weten zijn: Appels bevatten veel vezels. Hiermee stimuleer je je darmen; vezels remmen je eetlust en bovendien helpen ze het cholesterolgehalte te verlagen. Verder bevatten appels het stofje phloridzine. Deze stof zorgt ervoor dat je suikers minder opneemt, en dat scheelt calorieën! Wil je afvallen en extra van deze stof profiteren? Neem dan de junami appel want deze bevat twee keer zoveel phloridzine als een gewone appel. (http://www.junami-apple.com). Appels bevatten veel anti-oxidanten. Dit zijn stoffen die de veroudering tegengaan. Rode appels bevatten meer anti-oxidanten dan gele of groene. Kies daarom bij voorkeur voor de rode. Een appel schillen is zonde, want de schil is het meest gezond. Echt lekkere appels krijg je als je er wat kaneel over strooit. Warme appeltjes kun je als tussendoortje nemen, maar ze passen ook bij een warme maaltijd. Appels en aardappels of appels en bonen zijn bijvoorbeeld goede combinaties. Warme appeltjes zijn zeer geschikt voor kinderen die moeite hebben met hun (warme) maaltijd. Want de geur uit de oven zorgt voor extra trek en warme appeltjes zijn voor kinderen een ware traktatie. Vervang (warme) appels niet door appelmoes uit blik of pot. Appelmoes (of compote) uit blik of pot mist de gezonde voedingsstoffen die appels wel hebben en appelmoes bevat behoorlijk wat suiker. ..

Bronnen:
http://www.gezondenzo.net/is-een-appel-gez...
http://www.opdieet.nl/appels.htm

Appels bevatten zowel oplosbare als onoplosbare vezels en zijn daarom erg gezond. Oplosbare vezels verlagen het LDL cholesterol (het slechte soort) en onoplosbare vezels zorgen voor een regelmatige stoelgang. In appels zit pectine, een stof die giftige metalen uit je lichaam haalt, zoals lood en kwik. De schil van een appel is ook gezond, want deze bevat krachtige anti-oxydanten die kanker en hart- en vaatziekten voorkomen.

Dat appeldieet mag je direct vergeten. Dat is net zo ongezond als ieder monodieet. Zoals het hotdogdieet, het roomijsdieet, het koolsoepdieet, het banaan-en-biefstukdieet etc. Appels zijn vooral gemakkelijk fruit, je eet ze zo uit het handje. En toen we nog geen kiwi's uit Nieuw Zeeland invlogen, waren appels ideaal omdat die er in de wintermaanden ook nog waren, ze blijven relatief lang goed. Maar speciaal gezonder dan ander fruit zijn ze niet echt. Wel is er een tijd de tandartsencampagne 'snoep gezond, eet een appel' geweest. Die heeft heel wat tanden gekost, later bleek namelijk dat appelzuur slecht is voor tandglazuur, al te veel appels eten is zoiets als de hele tijd op citroenen sabbelen: het vernietigt je tanden sneller dan een snoepje met suiker ooit kan doen.

Appels zijn vooral gezond om wat er níet inzit, volgens professor Martijn Katan. Maar goed, appels bevatten wat vezels, wat vitamines en antioxidanten. In de meeste soorten fruit zit dermate veel suiker dat je er met overgewicht rustig aan mee moet doen. Vruchtensap kun je dan zelfs beter helemaal laten staan. Zonder overgewicht kun je natuurlijk rustig een paar appels eten.

Snoep verstandig, eet een appel. Een appel is gezond omdat er geen ongezonde stoffen in zitten, voor de rest is een appel voornamelijk water. 100 gram appel bevat maar 5mg vitamine c, een aardappel bevat dubbel zoveel vitamine c. Je kan dus beter een appel eten, dan een Sultana of een ander tussendoortje. Voor de rest zitten er vezels in, maar de meeste vezels zitten nog steeds in zilvervliesrijst en volkoren brood. Een appel is niet zo gezond als men denkt, is heel arm aan vitamines, en ook nog een slecht voor je tanden vanwege het zuur.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100