Zit er extra kleustof in blikjes tomatenpuree?

Als ik zelf een prutje maak van verse tomaten ix het veel bleker dan puree uit een blikje.
Mikken ze er kleurstof bij?
Of gebruiken ze een anders soort tomaten?

6 jaar geleden
4.7K
zondag
6 jaar geleden
Pas ermee op Teush. Kijk wat ik bij Inekez1 schreef.

Antwoorden (2)

In verse tomaten zit veel vocht. Voor een klein blikje tomatenpuree schijnt ongeveer een kilo tomaten gebruikt te worden. Het is dus erg geconcentreerd spul, daarom smaakt het ook veel sterker dan een verse tomaat en kleurt het dus ook sterker. Er wordt alleen zout toegevoegd, geen kleurstof.
6 jaar geleden
zondag
6 jaar geleden
Jij zegt dat er geen kleurstof in zit maar mijn man at veel tomatenpuree uit blikjes en zijn handen werden helemaal geel. Ik maakte me daar ongerust over en ging met hem naar de huisdarts. Die zei dat hij onmiddellijk moest stoppen met zoveel tomatenpuree te eten en inderdaad zijn zijn gele handen toen langzamerhand weer gewoon geworden.
Amadea
6 jaar geleden
Wie zegt dat het geel worden van zijn handen door kleurstof in de ingeblikte tomatenpuree werd veroorzaakt?
TurfGraver
6 jaar geleden
Wat heeft dat met kleurstof te maken zondag?
Of smeerde hij het op zijn handen?
Denk eerder dat de huisarts dit aan rade zodat hij zijn lever en galblaas (geelzucht) niet zo op z'n donder moest geven met zoveel puree te eten.
Inekez1
6 jaar geleden
@zondag, met 'geen kleurstof toegevoegd' bedoel ik dat er geen extra kleurstof aan de tomatenpuree is toegevoegd. Tomaten bevatten van zichzelf wel natuurlijke kleurstoffen, net als veel andere groente. In die geconcentreerde puree zit dus in verhouding veel meer kleurstof (en alle andere stoffen die in tomaten zitten) dan in een verse tomaat.
Maar ik denk dat Turfgraver gelijk heeft en dat die gele handen gevolg waren van een overbelaste lever en galblaas.
Tomatenpuree wordt inderdaad van een ander soort tomaten gemaakt. Deze worden speciaal hiervoor gekweekt. Het zijn tomaten met weinig vocht en ze groeien ook in de buitenlucht en niet in kassen. Wanneer ze door de zon goed rijp zijn geworden, hebben ze een dieprode keur gekregen. Ze worden vooral in landen rond de Middellandse Zee verbouwd en de puree wordt ook vooral hier geproduceerd. De belangrijkste productielanden zijn Italië, Spanje, Griekenland, Turkije en Bulgarije.

Het zijn eigenlijk gekookte tomaten die tot puree worden gemalen. Het verkregen sap wordt ingekookt of onder vacuüm ingedikt tot de gewenste dikte. Het meeste vocht is dan verdwenen en zo krijg je een geconcentreerde pasta. Het ligt eraan hoe dik deze is... eenmaal geconcentreerd bevat ze nog 80% vocht, 2x geconcentreerd nog 70% en 3x nog 65% vocht. Hoe geconcentreerder, des te donkerder de rode kleur.
Om het beter houdbaar te maken wordt alles gepasteuriseerd en daarna ingeblikt. Er is meestal alleen zout aan toegevoegd maar je hebt ook blikjes waaraan wat suiker, olie en zelfs uiensmaak en citroenzuur is toegevoegd.
Kleurstof is echter niet toegevoegd omdat hij van nature al donkerrood is geworden.
amc