Melkwei is niet zo lang houdbaar. Kun je het ook invriezen, zo ja hoe lang en blijven de voedingsstoffen dan behouden?

Het betreft hier de melkwei die ontstaat bij het zelf maken van verse kaas.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
9.3K

Antwoorden (1)

Ja hoor, wei is prima in te vriezen, en de goede eigenschappen ervan zullen zeker niet achteruit gaan.

Ik raad je wel aan om het zo snel mogelijk in te vriezen na het maken van de kaas, want in wei zitten relatief veel bacteriën, en ook heel veel actieve enzymen (om te beginnen de stremsel die je zelf hebt toegevoegd om de kaas te maken), en deze zorgen voor het snel achteruit gaan van het product.
Het effect van de enzymen is dat de eiwitten gehydroliseerd worden (in stukjes geknipt, laat het maar zo zeggen), waardoor de smaak bitter zal worden, en het product steeds meer de neiging zal hebben om te gaan schuimen.

Het is misschien geen slecht advies om je wei te pasteuriseren voordat je het invriest. Dat doe je in een grote pan door de temperatuur tot zo'n 75-80°C te brengen (goed roeren zodat de temperatuur uniform wordt en de boel niet aanbakt)
Hierdoor wordt de wei zeker niet steriel, maar je doodt de meeste bacteriën (in ieder geval alle pathogene bacteriën behalve een paar sporenvormers die niet zo'n probleem zijn in je product), en vooral inactiveer je de meeste enzymen. Dat is belangrijk omdat in rauwe wei de enzymen worden veel minder actief in de vriezer, maar het proces van hydrolisatie stopt niet helemaal. Vandaar dat vet in de vriezer toch ranzig wordt.
Het voordeel van pasteuriseren is dat je bijna geen vitamines verliest, en de verteerbaarheid van het product verbeterd wordt ten opzichte van het rauwe product. Dus niet helemaal laten koken, anders zullen de eiwitten stollen, even laten afkoelen, en dan invriezen in potjes, zakken of flesjes.
Lekker!

Na ontdooien kan de wei een beetje troebel of zelfs vlokkerig zijn, maar dat is normaal, kan je nog altijd prima gebruiken, en als je wil zeven, er gaan hooguit een paar eiwitten verloren.

Succes!!

Toegevoegd na 10 uur:
Eenmaal bevroren op -18°C blijft je wei zeker 3 maanden goed, en zeer waarschijnlijk is 6 maanden ook geen issue. Als je de wei pasteuriseert vóór het invriezen, dan blijft het zeker langer goed.