hoe kan ik snel aankomen na ziekte?

Ik heb een eetstoornis (anorexia) gehad en heb nu de griep gekregen en ben binnen 1 week meer dan 2.5 kilo afgevallen alleen ik moet zo snel mogelijk weer aankomen. Heeft iemand tips om zo makkelijk mogelijk aan te komen

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (3)

Wie op een gezonde manier in gewicht wil aankomen moet in elk geval proberen de energiebalans te herstellen. Dat kan door heel geregeld te eten. Het is ook belangrijk er voldoende tijd voor te nemen. De Voedingsraad beveelt bij ondergewicht drie maaltijden per dag aan met een aantal verantwoorde tussendoortjes. Je eet daardoor wat meer calorieën dan je nodig hebt. Reken op een gewichtstoename van een halve tot anderhalve kilo per week.

Haal de extra energie niet uit ongezond vet eten of veel suiker. Je helpt je lichaam aan te sterken door wat meer eiwitten en goede koolhydraten te eten.

Zorg voor een goed ontbijt, met bruin brood, kaas, en een ei of een kom yoghurt met muesli
Eet bij voorkeur volkoren brood, 3-4 sneetjes. Of combineer brood met gevulde soep. Drink halfvolle melk of karnemelk
Eet 100 gram aan vlees, vis of vleesvervanger, 3-4 opscheplepels groente, 3 aardappelen of 3 opscheplepels pasta
Eet wat vaker peulvruchten, zoals kapucijners en witte bonen. Een goede bron van eiwitten en vitamines
Een toetje mag best
Sla geen maaltijd over
fremar
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Goede tips!
Gewichtsverlies bij ziekte is net als het eerste gewichtsverlies bij afvallen.
De eerste paar kilo gaat er snel af, maar komt er ook snel weer bij.

Het is namelijk vooral vocht en darminhoud.

Normaal gezond eten en die 2,5 kilo zal snel weer terug zijn.
Zeker bij een eetstoornis is het verstandig om weer te gaan eten als voordat je griep had. Je mag van alles best iets meer eten, maar geen gekke dingen doen en geen patroon veranderen dat werkt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ben ook een tijdje ziek geweest, en ben 2,5 kilo verloren. Ik schrok me dood toen ik op de weegschaal stond, maar als je gewoon weer normaal gaat eten komt het er heel snel weer bij. Ga niet opeens heel veel vetten en zware dingen eten die je normaal nooit zou nemen, een klein beetje extra kan geeen kwaad, maar je komt vanzelf wel weer aan.