Waarom smaken sommige zwarte olijven "benzine-achtig"?

Nou heb ik nog nooit benzine gedronken, maar ik kan me voorstellen dat de smaak erg in de buurt komt.

Het is me nu al een paar keer gebeurd, met potjes zwarte olijven tapenade en met zwarte olijven uit zo'n vacuüm, dichtgesealde plastic verpakking.
Ik ben gek op olijven, maar dit is echt heel vies en argwaanwekkend.

Toegevoegd na 7 minuten:
De ingrediënten van de olijven die ik net at (daar ben ik maar mee gestopt) zijn: olijven, water, zout, zonnebloemolie, melkzuur, kaliumsorbaat en ferrolactaat.
Bij mijn weten niet wat die smaak zou kunnen veroorzaken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik begrijp wat je bedoelt met 'benzine' smaak. Normaal gesproken worden groene olijven na ongeveer 5 maanden geoogst en verwerkt. Groene olijven zijn nog niet rijp. Zwarte olijven zijn rijpe olijven en door het rijpingsproces krijgt het een meer bittere smaak. Soms worden uit commerciële overwegingen, zwarte olijven te snel geoogst en worden ze kunstmatig gerijpt door middel van warme lucht. Dit proces versnelt de rijping, maar beïnvloedt ook de smaak. Hierdoor kan de zwarte olijf een bitteren 'benzine' smaak van krijgen. Er zijn diverse manieren om olijven te verduurzamen. Olijven bevatten oleuropein, deze stof is te bitter om de olijf direct na het oogsten te eten. Door verschillende manieren kan men de oleuropein uit de olijven halen. Pekelen, door middel van een zoutoplossing worden de olijven gefermenteerd. Dit duurt ongeveer 6 tot 8 weken. Logen, gedurende 24 uur worden olijven in een loogoplossing gehouden om de oleuropein te verwijderen. Deze methode verandert echter wel de kleur, smaak en textuur van de olijf. Drogen met zout. Olijven worden met zout bedekt en gedroogd. Tijdens het drogen sijpelt het vocht uit de olijf en verdwijnt ook de oleuropein. Dit proces duurt ook 6 tot 8 weken. Lucht drogen. Olijven worden dan in een jutezak bewaard waardoor na een aantal weken het gaat fermenteren. Bij deze methode krijgt de olijf een lekkere sterke smaak. Water. Olijven worden gedurende twee weken in alleen water bewaard. Iedere dag wordt het water ververst en na deze periode is de olijf gefermenteerd. Na een van deze methodes worden olijven in potten gedaan met olie, smaakstoffen, kruiden of een zoutoplossing en gaat het fermentatieproces nog door in de pot of blik.

olijven die "technisch" smaken zijn niet goed. Het duurt bijna een jaar vanaf de pluk voordat je olijven kunt eten. Tijdens dat proces is de tannine in de schilletjes dan gegenereerd tot de bittere, dominante en vaak ranzige oliesmaak.

Bronnen:
http://www.pereolive.com/nl/olives.php

Olijf-Wikipedia

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100