Wat is 4 seizoenenpeper nou precies?

Waar komt de naam 4 seizoenenpeper vandaan? Betekent dat er pepers zijn per seizoen? Overigens zie ik dat de de rode korrels zijn pepers zijn, maar bessen... dus eigenlijk is het dan 3 seizoenenpeper?

Toegevoegd na 2 minuten:
*Overigens zie ik dat de de rode korrels GEEN pepers zijn

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
15.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Gewoon marketingblabla, heeft niets met seizoenen te maken
Castle
6 jaar geleden
+ goeie vraag

Het beste antwoord

Vierseizoenenpeper in een potje van de supermarkt bestaat niet alleen uit peper en heeft al helemaal niks met seizoenen te maken.

Vier seizoenen peper. Het is de grootste kletskoek die je kunt vinden in de supermarkt. Er zijn helemaal geen verschillende peperseizoenen. De Keuringsdienst van Waarde maakte er een geweldige aflevering over, die ons leerde dat peper een keer per jaar geoogst wordt. (In de tropen, waar peper groeit, hebben ze überhaupt maar twee seizoenen: het droge en het natte.) Witte, zwarte en groene peper zijn in beginsel feitelijk hetzelfde besje. En die rode peperkorrels zijn al helemaal geen peper, maar wat we noemen ‘roze peperbessen’. Ze komen van een compleet onverwante plant uit Brazilië.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Castle
6 jaar geleden
+ Mooie antwoord.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die eer komt Joël Broekaert toe. De culinair columnist voor Vrij Nederland en tevens restaurant-recensent voor NRC.

Andere antwoorden (1)

De vier seizoenenpeper die in jouw afbeelding te zien is, heb ik zelf ook. Als ik de inhoud bekijk zijn het zwarte, witte, groene en roze peperbessen. Dit staat ook op de beschrijving van het molentje.

Ik denk dat de seizoenen worden bedoeld met de mate van rijpheid.
In het eerste seizoen zijn de bessen nog groen en onrijp. Ze worden dan gedroogd of gevriesdroogd. Soms worden ze zelfs in het zuur ingelegd... Ze smaken kruidig en niet al te pittig.
Wanneer de groene bessen nu kort worden gekookt barst het velletje open en tijdens het drogen dat daarna gebeurt, worden de korrels zwart. De smaak wordt dan ook een stuk pittiger en aromatisch.
De witte peper ontstaat door de bijna rijpe bessen in water te weken tot het vruchtvlees losgeweekt is. Het zaad dat overblijft wordt gedroogd. Deze witte peperkorrels zullen iets minder pittig smaken dan de zwarte soort.
De roze bessen tenslotte zijn niet afkomstig van de peperplant. Het zijn de koraalrode bessen van een heester uit Zuid-Amerika. Ze worden geplukt als ze nog groen zijn en gedroogd. Ze smaken ietsje zoet zijn aromatisch en een beetje pittig.

Er bestaan wel rode peperkorrels maar rode peper is zeer zeldzaam. Deze bessen worden geplukt als ze rijp zijn en dan gedroogd. Hij smaakt ietwat naar citrusvruchten.

Toegevoegd na 30 seconden:
https://rubriek.nl/kook/witte-zwarte-rode-en-groene-peper-korrels
amc
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De WC duck was niet op zijn achterhoofd gevallen, die had'em op 10 augustus 2016 al door en Vrij Nederland in december 2017.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Die min is nier van mij @amc , ik vond het een reuze leuk artikel.