Is een boullionblokje in water opgelost ook drinken?

Telt het ook mee voor het aantal vocht dat je inneemt per dag.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
31.9K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
tuurlijk.je hoeft toch niet te kauwen?

Antwoorden (2)

Een bouillonblokje is een gedroogd en in een balkvorm geperst mengsel van zout, gedroogde kruiden, smaakversterkers of gist en suikers, dat met vet (meestal geharde plantaardige olie) wordt gebonden. Afhankelijk van het soort en merk kunnen ook andere grondstoffen worden gebruikt zoals karamel, selderijextract, specerijen, vleesextract en groenten. Bouillonblokjes worden opgelost in heet water om een bouillon te verkrijgen en dienen zo als goedkoop alternatief voor gebruik in de keuken. Bouillon kan worden gebruikt voor soep maar ook om gerechten meer smaak te geven (bijvoorbeeld rijst koken in bouillon). De smaken zijn zeer divers en kunnen gebaseerd zijn op vlees, vis, gevogelte en/of groenten (vegetarisch).

Er zit veel zout in een blokje (wat natuurlijk niet goed is), maar als je hier 2 liter van drinkt krijg je natuurlijk wel 2 liter vocht binnen als dat je vraag is!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Een kop bouillon is ook drank en is ook water dat je binnenkrijgt ... er zit alleen een smaakje aan toegevoegd. Hetzelfde kan je ook beweren van koffie en thee...water met een smaakje! Het blijft echter vocht en telt ook net zo goed mee in de dagelijks benodigde hoeveelheid drinken.

Bedenk echter wel dat je bouillon niet de hele dag door kan drinken en het geen watervervanger kan zijn. Bouillonblokjes bevatten veel zout en zout houdt vocht vast in het lichaam. Je wilt juist dat vocht afvloeit omdat het de afvalstoffen meeneemt en je die dan weer uitplast. Ook als je zout eet of eiwitrijk voedsel is het raadzaam extra water te drinken dan de 1,5-2 ltr. die dagelijks aanbevolen wordt. Je lichaam heeft dan extra water nodig om van al het zout en de afbraakproducten van eiwit af te komen.

Daarom is het van belang dat je genoeg water drinkt en evtl. afwisselt met koffie, thee, melk, karnemelk en/of naturel yoghurtdrank zonder toegevoegde suikers. Deze dranken zijn beter dan fruit-/groentesappen of frisdranken die door hun toegevoegde suikers en zuren weer niet goed voor je gebit zijn.
amc