Kan ik gedroogde eekhoorntjesbrood zo opeten zonder te weken?

In de supermarkt kan ik gedroogde eekhoorntjesbrood (champions) kopen, maar op de verpakking staat om het 40 minuten te laten weken (wellen) in eigen volume aan zacht kokend water, koken zoals verse paddenstoelen...

Ik vroeg mij af of dit effectief wel moet? Kan ik die niet zo opeten zonder te weken in water?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het m.o.e.t niet ,maar denk dat je aardig moet knauwen op de droge champions. Gedroogde groenten worden al jaren gebruikt,maar om ze wat smakelijker te maken wil je ze meestal in heet of warm water laten weken. Maar niemand zal je beletten om dat niet te doen.
Misschien vindt je dat droge spul wel lekkerder ha ha
Hier wat meer over drogen
http://www.marmelot.com/marmelot/drogen-tips.php?language=nl Er zijn honderden links over groenten en fruit drogen op het internet..
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het probleem is dat ik gekookte champions (met vocht) helemaal niet lust, rauwe champions daarentegen vind ik wel heerlijk, daarom dat ik deze vraag stelde, bevatten rauwe of gedroogde champions echt schadelijke bacteriën zoals Nick beweert in zijn antwoord?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ memo357 Dankjewel voor je aparte antwoord hier.
Ja, ik begrijp je overwegingen. Ja, het is waar dat rauwe champions een licht vergif bevatten - agaritine - maar volgens dit artikel
http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/koken-en-bewaren/mag-ik-champignons-rauw-eten-.aspx is dit nogal bevraagbaar: "Deze stof is vooral in grotere hoeveelheden giftig voor de mens en is daarnaast mogelijk kankerverwekkend.
Ook door paddenstoelen te bewaren in de koelkast daalt het gehalte agaritine." Grotere hoeveelheden ? Hoeveel is dat?
en "mogelijk kanker verwekkend? " Nogal vage beweringen. Wat het drogen betreft - het wordt meestal op ongeveer 50 -55 graden gedaan en voor 8 uur,
maar is erg afhankelijk (voor andere produkten) Er is veel over geschreven en je moet erg uitkijken
met bepaalde merken , maar meer voor pesticiden dan de agaritine Gedroogde paddenstoelen bevatten pesticiden
http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141029_01348745 Er zijn ook totaal andere meningen over rauwe champions - Hier is een lang artikel in het Engels
https://happyherbivore.com/2017/05/mushroom-substitute-safe-eat-raw-mushroom-toxic/ Weet je wat? Eet je rauwe champions en beter niet de gedroogde zoals in je voorbeeld - te hard
en onsmakelijk. Zoals met alles - Alles met mate - Geen kilo rauwe champions elke dag.. :-)
dudemeister
6 jaar geleden
gedroogde champs geven na weken umami vrij daar draat het om bij gebruik ervan

Antwoorden (1)

Je kunt het gedroogde eekhoorntjesbrood beter niet rauw eten. Behalve dat het droog en hard is, bevatten de paddestoelen allerhande schimmels en bacterien die minder gezond kunnen zijn. Ze zijn alleen langzaam gedroogd en niet verhit. Het is dus zaak de paddestoelen goed te koken.

Overigens kun je gedroogd eekhoorntjesbrood goed gebruiken om champignonsauzen of bouillons op smaak te brengen. Daarvoor hoef je ze niet te weken, maar kun je ze vermalen tot poeder en dan toevoegen; wel even goed koken natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het probleem is dat ik gekookte champions (met vocht) helemaal niet lust, rauwe champions daarentegen vind ik wel heerlijk, daarom dat ik deze vraag stelde, bevatten rauwe of gedroogde champions echt schadelijke bacteriën?
bamibal
6 jaar geleden
http://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/koken-en-bewaren/mag-ik-champignons-rauw-eten-.aspx
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zal het tot poeder malen en dan verhitten in saus, thanks voor de tip Bick
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik bedoel Nick