Wat is het beste om bij het avondeten te drinken?

Water, wijn, sap, cola? Of beter helemaal niets? Of maakt het geen verschil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus 1 voor belangrijke vraag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je!

Het beste antwoord

Het is verstandiger om een half uur voor of een half uur na de maaltijd pas wat te drinken. Het drinken tijdens de maaltijd heeft een negatieve invloed op de spijsvertering en kan ook gasvorming veroorzaken. Als je dan toch wilt drinken tijdens de maaltijd drink dan in ieder geval geen prik of melk. Water is dan de beste optie.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Als je Sonja (ja daar is ze weer) moet geloven is een glaasje rode wij bij het avondeten zeer goed. Ikzelf ga voor een flink glas water, sneller vol gevoel en geen calorieën, wat wil je nog meer?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal niets is het beste.

Toegevoegd na 2 minuten:
Maar mensen die willen afvallen willen nog wel eens veel water drinken zodat hun maag voller zit.

Toegevoegd na 3 minuten:
In principe hindert drinken bij eten een goede spijsvertering en kan ook gasvorming tot gevolg hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je +
Japanners zweren bij soep eten/drinken voor het eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En hebben ze daar nog een reden voor?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker, heeft te maken met de spijsvertering.
Beter om tijdens het eten niet te drinken. Zo kunnen de enzymen in je speeksel en het maagsap beter hun werk doen. De spijsvertering werkt dan beter.

Maar ja, een glaasje wijn is natuurlijk niet te versmaden ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hangt helemaal af van wat je gaat eten. De wijn of het bier dat het beste bij een gerecht past kan sterk wisselen. Het moet passen bij de ingredienten en de manier van bereiden. Bij sommige gerechten kun je inderdaad beter sap, water of thee drinken.

Als het alleen gaat om de gezondheid en algemene gesteldheid; cola stimuleert de spijsvertering, is energierijk en vult lichaamsvocht op een goede manier aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus cola is zo slecht nog niet tijdens eten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker niet. Het koolzuur zou voor wat gasvorming kunnen zorgen, zeker als je te koud en/of te snel drinkt, maar mensen die te veel praten tijdens het eten krijgen evengoed last van ongewenst gas :P
Op hete dagen is cola ook goed. Het is bijna een net zo goed rehydratatiemiddels als ORS.
Tijdens het eten hangt er van af wat je eet, maar een glasje melk vindt ik wel lekker of net andersom een glasje cola is ook niet te missen. En na het eten drink ik meestal een glasje water...

Maar eerst goed eten, dan een glasje water is ook niet verkeerd. Je hoeft niet perse iets te drinken bij het eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij drinken altijd een glas halfvolle melk bij 't avondeten, heb gelezen dat dit ijzer & vitamines uit je eten onttrekt? en ook ivm afvallen, is 't dan goed om melk te drinken tijdens 't avondeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melk houdt de opname van ijzer tegen, dus je eet verse groenten, maar door er melk bij te drinken wordt ijzer niet opgenomen.
Beter drink je bij een brood maaltijd een glas vruchtensap en bij de warme maaltijd niet.
glaasje ochtendurine schijnt gezond te zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
water, je moet goed drinken, maar niet al die onzuivere drankjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik drink altijd water en voel me daar goed bij.