Rauwe kikkererwten zijn giftig. Hoe zit dat met 'beetgare' kikkererwten?

Rauwe peulvruchten, waaronder dus kikkererwten, zijn giftig. Nu heb ik mijn kikkererwten een half uur gekookt ipv de aangegeven 45-60 min. Ik dacht dat ze okay waren en wilde ze niet overkoken (achteraf blijkt dit overigens niet te kunnen).
De erwten zijn op zich wel zacht en proeven okay, sommige zijn ook echt gaar maar andere zijn wat harder. Overigens wel eerder beetgaar dan halfrauw (voor zover je bij kikkererwten van beetgaar kunt spreken). Kan ik ze eten of beter nog even half uurtje opzetten.
ze zijn nu volledig afgekoeld en staan al een dag in de koelkast. Dus liefst verwerk ik ze nu verder.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (1)

De lectine (dat is die schadelijke gifstof) in ongekookte gedroogde peulvruchten maak je onschadelijk door ze te weken en ze minimaal 10 minuten te koken. Jij hebt de kikkererwten een half uur gekookt, dus dat is ruim voldoende om geen last van de gifstof te kunnen krijgen. Bovendien zijn lectines in erwten en linzen praktisch ongevaarlijk voor een mens.
Amadea
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Mijn antwoord was:
"Geen reden tot paniek.
Je moet ze minimaal tien minuten koken, en dat heb je ruimschoots gedaan. In peulvruchten komt de natuurlijke gifstof lectine voor. Hierdoor kunnen rauwe of onvoldoende verhitte peulvruchten de werking van de darmen ernstig ontregelen en uiteindelijk zelfs de nieren beschadigen.
Daarom moeten gedroogde peulvruchten niet rauw gegeten worden. Lectines in niet gekookte, gedroogde peulvruchten maak je onschadelijk door ze te weken en ze minimaal 10 minuten te koken." Tot ik las dat kikkererwten 1½ - 2 uur moeten koken: http://www.voedselencyclopedie.nl/weken_en_koken_van_peulvruchten ???
SimonV
6 jaar geleden
Waarschijnlijk heeft deze kooktijd niets te maken met de lectine...
Amadea
6 jaar geleden
Op https://www.gezondheidsnet.nl/groente-en-fruit/kun-je-de-lectine-in-peulvruchten-onschadelijk-maken-in-de-magnetron staat eveneens: "Lectines worden onschadelijk door peulvruchten eerst te weken en dan minimaal 10 minuten in vocht te koken (100 g. Celsius). Het onschadelijk maken van lectines door verhitting in de oven of magnetron kan alleen als er voldoende vocht wordt gebruikt voor het garen. Hoeveel tijd dit kost is afhankelijk van de hoeveelheid peulvruchten".