Wat betekent het nummer 57 op de fles van Heinz ketchup?

Op de flessen van Heinz ketchup staat het nummer 57 telkens op een andere positie (glazen fles versus knijpfles). Op de glazen/'normale' fles staat de nummer boven het etiket en op de knijpfles onder het etiket. Wat betekent het nummer 57 en waarom staan ze niet overal hetzelfde gepositioneerd?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
12.7K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is een mogelijkheid uiteraard, is niet te bewijzen. Maar ik vind het een intrigerende gedachte.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De H is de 5e letter in het Hebreeuwse schrift en de Z de 7e letter. De eerste en laatste letter van Heinz. Als een soort herkenningsteken voor insiders, zoals ook wel gangbaar was bij Joden die tijdens de Spaanse inquisities zich uit lijfsbehoud bekeerden en lieten dopen. Maar in het geheim toch Joods bleven. Zij werde Maranen genoemd en hielden er gebrujken op na om voor lotgenoten herkenbaar te zijn door geheime kentekens. Waarschijnlijk heeft Columbus ook zoiets toegepast. Maranen wilden hun Joodse identiteit verbergen omdat het gevaarlijk was/is om als Jood herkend te worden vanwege vervolging. De geschiedenis is er vol mee.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Tsion, deze symboliek zou heel goed mogelijk zijn. De 5 en de 7 waren de gelukscijfers van het echtpaar Heinz.
ה Hee /h/ h 5
ז Zajien /z/ z 7 Ook toen er 60 producten waren, bleven de cijfers 5 en 7 (57) gehandhaafd. .

Antwoorden (1)

Heinz heeft 57 variëteiten. Uit esthetisch (kunstzinning, elegant) oogpunt staat het cijfer niet overal op dezelfde plaats.

Toegevoegd na 12 minuten:
Henry John Heinz verkoopt op 12 jarige leeftijd groente en fruit uit de tuin van zijn ouderlijk huis in Pittsburgh. De thuisbasis van zijn bedrijf. Dat zou uitgroeien tot een van de succesvolste multinationals ter wereld!
Na zijn succes in de VS pakt de “Pickle Man” zijn koffers om de rest van de wereld te veroveren. London valt als eerste voor zijn sensationele smaken. En al in 1904 zijn Heinz producten op alle continenten verkrijgbaar!
In 1892,onderweg naar New York ziet H.J. Heinz een billboard met “21 styles of shoes”. ‘Slimme reclame’ denkt ie. En met zijn eigen geluksnummer 5 en 7 van zijn vrouw komt hij al snel tot 57 Varieties voor Heinz.

Toegevoegd na 24 minuten:
Al klopt dit niet helemaal, want de ketchup van Heinz had in het begin al meer dan 60 smaken. Toch hield de oprichter, Henry Heinz vast aan zijn geluksgetal 57.

Toegevoegd na 43 minuten:
De New York Times heeft wel eens gesuggereerd dat het plaatsen van het merk 57 op een bepaalde plaats een opzettelijk ontwerp is. Een bepaalde plaats zou de klant eerder verleiden om het product te kopen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien nog even ter aanvulling: veel mensen denken ten onrechte dat de 57 slaat op 57 verschillende smaken ketchup, omdat dat het meest bekende Heinz-product is. Dat is uiteraard niet zo, het gaat om 57 verschillende producten die Heinz produceerde in die tijd (waaronder bijvoorbeeld ook pindakaas, uiensoep, mayonaise en pudding)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor de aanvulling. Over smaak valt niet te twisten, maar 57 verschillende smaken voor tomatenketchup vond ik ook wel erg veel. Zeer waarschijnlijk ging het rond 1876 inderdaad om ongeveer 57 verschillende producten (volgens kenners zelfs 60 (tegenwoordig meer dan 13.000 producten wereldwijd)
Henry Heinz zal zich er drie verteld hebben.
Volgens Heinz op Ensie heeft Henry Heinz toegegeven dat het nummer zelf geen echte betekenis heeft.
https://www.ensie.nl/heinz/heinz-ketchup
Het kan allemaal waar en niet waar zijn.
Het getal 57 = 2^5+5^2 is een Leylandgetal en het aantal vlakken van een diamant met briljantslijpsel is ook 57.
Hoe men het wendt of keert: 57 is voor het huidige Heinz Imperium toch een magisch getal gebleken.
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Wat betreft de plaats van het nummer op de glazen fles: "Beetje tempo
Wil je net even sneller van je langzame ketchup genieten? Geef dan een tik op het 57 icoon op de hals van de fles. Komt de ketchup er snel uit!" http://www.heinz.nl/over-heinz/heinz-weetjes