Er zijn verschillende mensen die claimen de uitvinder te zijn van gesponnen suiker als snoepgoed. Wat we zeker weten, is dat de elektrische suikerspinmachine voor het eerst gepatenteerd is in 1899, om precies te zijn op 31 januari. John Wharton en William Morrison uit Nashville ontwierpen een machine die het mogelijk maakte om suiker door middel van centrifugale kracht tot zijde-achtige draden te spinnen. Een jaar later ontving Thomas Patton een apart patent op het bereidingsproces van cotton candy. Toen Wharton en Morrison hun machine introduceerden, was dit een revolutie. Het werd een wonder der wetenschap genoemd. De machines van toen waren nog niet erg betrouwbaar, in 1949 kwam daar verandering in toen de suikerspinmachine verder gemoderniseerd werd. Tegenwoordig bestaan er niet alleen professionele kermisuitvoeringen, je kan thuis ook een suikerspin maken. Voor een paar centen kan je bij elke witgoedhandel een machientje krijgen. Dat is niet alleen interessant voor thuisgebruik, maar ook bijvoorbeeld voor restaurants of ijssalons. Net als de machines heeft de naam een evolutie ondergaan. Van oorsprong was de naam fairy floss en de Engelsen noemden het candy cotton. Bij ons in de lage landen werd dit snoepgoed rond 1908 eetbare watten genoemd. De Amerikanen zijn dermate gek op dit snoepgoed dat ze er een officiële feestdag voor hebben: 7 december is het Cotton Candy Day.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De suikerspin is vernoemd naar de kermisattractie waar dit snoepgoed gemaakt werd: de suikerspinnerij. De suikerspin is een Amerikaanse uitvinding.

De uitvinder was volgens de advertentie de Amerikaanse professor Chingstonn. Het is de vraag of deze geleerde echt bestaan heeft. Op de kermis werd vaker gebruik gemaakt van niet bestaande geleerden om nieuwe uitvindingen aantrekkelijk te maken voor een groot publiek.

De suikerspin is ook in andere landen te vinden. In het Engels is het een candy floss of cotton floss. In het Frans heet de suikerspin barbe à papa.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht dat het in het engels (of amerikaans) cotton candy heette...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yep, is er ook nog een benaming voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh, gelukkig, want ik dacht al dat ik misschien in de war was met een ander snoepgoed.
Machine-gesponnen suikerspin werd uitgevonden in 1897 door William Morrison en John C. Wharton en voor het eerst geïntroduceerd aan een breed publiek op de World's Fair 1904 als "Fairy Floss" met groot succes, de verkoop Fairy flos werd omgedoopt tot "suikerspin" in de jaren 1920.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vindt die ook in België op de kermissen
fremar