Prijs is een gevolg van vraag en aanbod. Hoe populairder een bepaald (schaars) goed, hoe meer mensen het willen hebben. En als er maar een beperkt aantal beschikbaar zijn, dan gaan de mensen die er het meeste voor over hebben met het product aan de haal.
Iets wat lekkerder is, zal over het algemeen populairder zijn (al het overige gelijk blijvend). Dus meer vraag, dus een hogere prijs.
Uitzonderingen kunnen zich voordoen, omdat vraag ook van andere factoren afhangt.
Neem een reep chocolade. De ene reep is veel lekkerder dan de andere. Maar als die lekkerste reep wordt geproduceerd door arme kindertjes, die door het zware werk niet ouder worden dan 11, waarbij gebruik wordt van ingredienten die gekweekt zijn op akkers waarvoor oerbos is gekapt zodat diersoorten uitsterven....dan zal niet iedereen voor de lekkerste kiezen.
En er is ook nog zo iets als emotie. Sommige producten van de Aldi zijn overheerlijk, maar de associatie bij Aldi is toch nog steeds "armelui". En sommigen hebben daar wat moeite mee.