Als je de prik uit cola laat "verdampen" , zet de cola dan niet uit in de vriezer?

Ik vind cola ijsjes lekker maar de cola loopt over de rand van de vormpjes en alles wordt vies. Ook als ik de vormpjes niet vol doe. Helpt het om "oude" cola te nemen waar geen prik meer in zit?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.6K
Erna55
6 jaar geleden
Water zet uit in de vriezer, dus cola zonder bubbeltjes ook.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jamaar limonade opgelost in water loopt niet uit het vormpje.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Water zet maar weinig uit en daar zijn de vormpjes voor ontworpen.
Als alle koolzuur en dus co2 weg is, dan zal dat niet meer voor problemen zorgen.
Verder zit er denk ik niks in dat voor problemen zal zorgen, kwestie van proberen.
Eventueel een bord eronder zetten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Goeie tip @Jackd. Bedankt.

Antwoorden (1)

Dat het gas uit de cola is of niet maakt niet uit.
Het is niet de kooldioxide in de cola die zorgt voor het uitzetten maar het is wel het water in de cola dat bij bevriezing uitzet.
Als je water in de vriezer zet en dit laat bevriezen zet dit toch ook uit en daar zit ook (zo goed als) geen kooldioxide in.
Als je cola wil bevriezen giet je hem in een ijsblokjesbakje en dan kan je zo cola-ijsblokjes maken zonder je zorgen hoeven te maken over het uitzetten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja nog vergeten te vermelden dat je je bakje dan niet mag vullen tot aan de rand maar een beetje onder de rand blijven zodat de cola nog kan uitzetten tijdens het bevriezen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik had in de cormpjes evenveel vloeistof gedaan. Een paar met oploslimo en water, en een paar met cola. Die met limo waren prima in de vorm gebleven maar de cola was helemaal uitgelopen. Cola heeft dus wel degelijk veel meer uitgezet als de limo met water.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is ook voor een deel te wijten aan de suiker die in de cola zit. Deze zorgt ervoor dat je een lagere temperatuur nodig hebt alvorens je cola begint te "stollen". De suiker zorgt er dus ook voor dat de cola veel langzamer bevriest waardoor er grotere ijskristallen gevormd worden en daardoor zal je vorm overlopen daar deze kristallen de vloeistof die er nog is opzij duwen.