Wat gebeurt er als je stopt met frisdrank drinken?

Ik overweeg om te stoppen met frisdrank te drinken, ik drink de laatste tijd heel veel water en het is eigenlijk best lekker, ik stop ook met het thee met suiker enz. ik zal dus geen suiker meer drinken. En ik denk dat ik dit heel makkelijk kan volhouden, maar.. ik wil/kan/ga niet stoppen met de suikers in mijn eten, dus alleen in het drinken, wat voor (positieve) effecten zou dit kunnen hebben? Ik stop dus met het drinken van suikers, maar op mijn eten zal ik niet gaan letten.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.5K
TurfGraver
6 jaar geleden
Dat zal altijd (veel) schelen.
Groot kans dat je wat gaat afvallen.
Ivana
6 jaar geleden
Tevens minder gasvorming in je darmen, wat ook prettig is. :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat het effect is hangt er nog wel van af hoeveel frisdrank je nu drinkt. Als je af en toe één glaasje drinkt zal het effect niet spectaculair zijn, maar ik ken ook mensen die elke dag een hele fles wegwerken, dan zul je zeker snel de positieve effecten merken. Hoe dan ook: een goed voornemen!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Minder suiker/koolzuur is beter voor de tanden. Je krijgt minder kcal binnen. Als je veel frisdrank drinkt, kun je wel 'afkickverschijnselen' krijgen, bijv. hoodpijn.

Antwoorden (1)

Even los van de grote hoeveelheid al genoemde positieve effecten: het kan ook zijn dat je een week of 2-3 een soort van afkickverschijnselen ervaart.
Zoals: moeheid, hoofdpijn, rusteloosheid en een (soms heftige) drang om suiker / zoetigheid te willen nemen.
De meeste mensen zijn, vaak ongemerkt, verslaafd aan suiker! We hebben als organisme wel wat suiker nodig, maar dat zit ruim voldoende in onze dagelijkse voeding, zoals bijvoorbeeld in fruit en sommige groenten.
Om goed te kunnen functioneren (denk maar aan de “oermens”) hebben we dus geen geraffineerde suikers nodig. De negatieve effecten ervan in ons lichaam zijn dan ook groot, denk bijvoorbeeld aan ziekten als diabetes.
Maar wat wij wel nodig hebben is water: we bestaan voor zo’n 60% uit water en door uitscheiding via o.a. urine en zweet hebben we relatief veel inname nodig (minimaal 2 liter per dag wordt aangeraden).
Bewuster bezig gaan met je vochtinname en suikergebruik is dus meer aandacht hebben voor jezelf: toppie! 