Voor welke drank is deze fles bedoeld?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
2.6K
Castle
8 jaar geleden
Cognac en wiskey/Bourbon
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het lijkt mij meer een karaf i.p.v. een fles. Maar het zal gegarandeerd voor cognac en/of whiskey zijn.
Amadea
8 jaar geleden
We kunnen niet zien hoe groot de fles of het flesje is. In eerste instantie dacht ik aan parfum, en daarna aan een oude apothekersfles.

Antwoorden (2)

Cognac lijkt mij de meest voor de hand liggende drank voor deze fles.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt, waar herken je dit aan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zie niets aan de fles dat indiceert dat de fles voor een speciale drank is bedoeld. Ik zelf zou er eerder een brandewijn instoppen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gerard: Are you kidding me? Brandewijn = Cognac?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Gerard: "Ik zie niets aan de fles dat indiceert dat de fles voor een speciale drank is bedoeld" Het is zeker niet voor cola / bier / rosé / jenever / gin / (witte)rum /wodka bedoeld...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Daarom een prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus als compensatie voor de, mijns inziens onterechte, min.
Dit is een whiskey-of cognac karaf.

Karaffen bestaan al duizenden jaren om de dranken uit het vat of zelfs uit de amfora hierin te vullen en zo door de bedienden te kunnen worden serveert aan tafel. De Romeinen hadden al karaffen uit glas en tijdens de renaissance kwam het kristal uit Venetië in zwang en brachten de karaf terug onder de mensen.
Het waren meestal karaffen met een lange hals en een breed lichaam en bestemd voor wijn.

In de 18e eeuw maakten de Britse glasblazers speciale karaffen voor sterke dranken zoals whiskey en cognac. Dranken waarvoor het nodig is om het aroma te behouden. Daarvoor moet je hem dus van zuurstof kunnen afsluiten, want het contact met de lucht moet vermeden worden. Deze sterke dranken werden toen namelijk in vaten en vaatje verkocht. Het werden dikbuikige karaffen met een glazen stop die de karaf goed afsloot. Door de jaren heen kreeg deze karafsoort een meer eigen karakter en vorm. Tegenwoordig is de whiskeykaraf veelal in een vierkante vorm gemaakt, maar ook de ronde vorm zie je nog veel.
amc
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Heb je een voorbeeld van een plaatje waaruit blijkt dat de vorm van de karaf overeenkomt met de gevraagde foto?
amc
8 jaar geleden
http://www.kristalglas.nl/kathrene-whisky-cognac-likeur-karaf-700ml.html
Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden via Google :-)
amc
8 jaar geleden
http://veiling.catawiki.nl/kavels/201609-a-d-copier-whiskeykaraf-1963
Deze lijkt ook op de vorm.
Amadea
8 jaar geleden
Grappig dat het voorbeelden van Copier zijn, want enige tijd geleden had ik de vraag over een vaas beantwoord dat die door hem was gemaakt. Had voorheen nog nooit van de naam gehoord, maar ontdekte toen dat mijn ouders schalen van zijn ontwerp hadden. Bedankt!