Is de voedingswaarde van friet bereid of onbereid?

Heey,

Als je 1 kg friet koopt van de supermarkt, is de voedingswaarde die op de zak van de friet staat bereid of onbereid?

En hoeveel vet neemt 100 gram friet op?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
6.1K
Ritsuka
6 jaar geleden
Geniet gewoon van je bakje friet, van 1x dat eten word je echt niet dikker.

Antwoorden (1)

De voedingswaarde is onbereid. Het is afhankelijk van het soort en het merk friet dat je gebruikt, maar gemiddeld genomen leveren frietjes in de frituurpan zo'n 150-200 kcal extra per 100 gram en ovenfrietjes ongeveer 100 kcal extra per 100 gram. Dit komt neer op 10-13 gram extra vet bij gefrituurde friet en zo'n 4-5 gram extra vet bij ovenfriet, per 100 gram. Franse frietjes nemen meer vet op dan dikkere Vlaamse frieten.